KRISTIANSAND: — Jeg føler at jeg er Carmen hele døgnet nå, ler Jeanette Goldstein.

Og det er forståelig. Etter å ha spilt hovedrollen i operaen om Carmen i Fjæreheia i sommer, har det nå vært fire uker med prøver i Kilden. Lørdag er det premiere.

Krevende

— Jeg føler at jeg har utviklet rollen siden Fjæreheia. Man har sine grenser i starten. Men etter hvert som man jobber med en rolle, så flytter grensene seg. Jeg tør mer og mer, jeg byr mer på meg selv, jeg er mer åpen. Mer Carmen, sier hun.

Goldstein sier hun trivdes godt i Fjæreheia, men hun synes likevel det er fint å være tilbake i mer kjente omgivelser i Kilden.

— Nå er vi på scenen igjen og det føles mer "på ordentlig". Vi slipper å synge med mikrofon, det er større orkester, og det er hele forestillingen. I Fjæreheia gjorde vi en kortere versjon.

— Og den fulle versjonen er tre timer. Er det krevende?

— Ja, Carmen er på scenen nesten hele tiden så jeg må være på offensiven fra start til slutt. Det krever mye. Når vi kommer til siste tone i siste akt er jeg ganske sliten og utladet. Men det er så kjekt at jeg gleder meg hver gang, sier hun.

Inngangsport

Det er snart 140 år siden Georges Bizets "Carmen" hadde premiere i Paris. Den gangen var tilbakemeldingene stort sett negative, både fra publikum og kritikere. I dag er det en av verdens mest populære operaer.

— Det har nok mest med musikken å gjøre, sier daglig leder i Opera Sør, Frøydis Lind.

— Det er utrolig mye vakker musikk, og Carmen er kjent for å være en inngangsport for de som ønsker å bli kjent med opera. Det er nok fordi perlene kommer trillende hele veien. Dessuten er det en sterk historie. Jeg lar meg rive med uten reservasjoner, sier Lind, som naturligvis ser frem til lørdagens premiere.

— Jeg har en veldig fin følelse. Jeg har fulgt prøvene og er veldig glad nå. Jeg tror det blir en forestilling publikum kommer til å like, sier hun.

Frøydis Lind. Foto: Anette Os

Lind mener opplevelsen av "Carmen" i Kilden kommer til å bli svært annerledes enn i Fjæreheia.— Fjæreheia er spektakulært og flott, med fjellveggen og det spesielle lyset. I Kilden blir det en vakker og estetisk opplevelse på en annen måte. Det blir flere nyanser der, og vi følger historien tettere, sier Lind.

Hun skryter også av regissør Lisa Kents tilnærming til den klassiske historien.

— Hun evner å fortelle dette på en veldig fin måte. Sammen med kostymedesigner Leiko Fuseya har hun laget en utrolig fin oppsetning som jeg er veldig stolt av, sier operasjefen.

4000 billetter solgt

Carmen er tydeligvis også populær blant det sørlandske publikummet. Fredag var i overkant av 4000 billetter solgt. Det betyr 75 prosent av tilgjengelige billetter. Det er markedssjef Eldbjørg Dahl svært tilfreds med.

— Når det gjelder teater og opera som har kort spilleperiode, forsøker vi å oppnå et salg på halvparten av tilgjengelige billetter før en premiere. Så at vi nå har oppnådd en så høy prosent i forkant av "Carmen" er vi veldig fornøyde med. Det betyr også at vi langt på vei har nådd vår målsetting om å dele operaglede med publikum. Både "Opera i parken", Carmen i Fjæreheia og nå Carmen i Kilden har vist seg å være attraktivt for folk, sier hun.

Fredag ettermiddag var det fortsatt noen ledige billetter til lørdagens premiere. Carmen settes opp ni ganger i Kilden i løpet av september.