DEN UNGE NUPEN: - Jeg malte politisk, men var ikke polemisk, sier Kjell Nupen om 70-tallsbildene sine. Her "Nature morte" fra 1976. Til h. gallerist Kim Brandstrup. Foto: Siv Dolmen
ORIGINALEN: Her er bilvraket i "Nature morte" fra 1982. Foto: Siv Dolmen
FORNYELSE: Bilvrakene ble malt inn i Nupens bilder på 80-tallet. Her dukker et av dem opp igjen i "Herbarium" malt i 2013. Det henger hos KBC. Foto: Siv Dolmen

OSLO: En stor privat samling legges ut for salg, samtidig som Nupen har laget helt nye verk. Allerede før dørene åpner torsdag er det solgt malerier for over to millioner kroner.

— Et gledelig gjensyn med arbeider jeg ikke har sett på nærmere 30 år, sier Kjell Nupen og ser seg om hos kunsthandler Kaare Bertnsen Contemporary der arbeider fra hans kunstneriske fortid mikses med verk der malingen nettopp har tørket.

STANDHAFTIG: - Jeg har alltid holdt fast ved maleriet. Lavmælt, men påståelig, sier Kjell Nupen, Her ved "Fjell" fra 1984 som henger hos Kaare Berntsen Contemporary. Foto: Siv Dolmen

Et steinkast unna, hos Galleri Brandstrup på Tjuvholmen, henger en liknende mønstring, og til sammen presenterer de to galleriene 40 verk fra 40 års kunstnerskap. 13 av verkene er helt nye, de øvrige har vært solgt tidligere før de nå legges ut på markedet igjen.

Den retrospektive salgsutstillingen er unik i sitt slag:

— Noe slikt har aldri vært gjort i Norge før, sier gallerist Kim Brandstrup og sikter til samarbeidet med Kaare Berntsen Contemporary (KBC).

Ser fremover og bakover

KBC selger kunst i annenhåndsmarkedet, og da de fikk en stor privat Nupen-samling for salg, tok de kontakt med både Kjell Nupen selv og hans gallerist Brandstrup som opererer i førstehåndsmarkedet.

Sammen ble de enige om en fellesmønstring som viser utviklingen i hele Kjell Nupens maleriske karriere.

PÅ REISE: Utreise, hjemreise og tilhørighet står sentralt i Kjell Nupens malerier. I "Endeløs reise" fra 1984 kom en båt seilende inn for aller første gang. Foto: Siv Dolmen

— Denne utstillingen er som å se fremover og i bakspeilet samtidig. Jeg håper publikum får se et renere bilde av hva jeg har holdt på med, sier Nupen selv.

— Hva ser du selv når du ser dine 40 år på veggene her?

— Jeg ser en konsekvens og en fascinerende linje i arbeidet mitt. Jeg tok tak i maleriet veldig, veldig tidlig, på et tidspunkt det ikke var helt stuerent, og holdt fast ved det. Til tross for at maleriet med jevne mellomrom har vært erklært dødt, har jeg standhaftig holdt fast ved det. Lavmælt, men påståelig. Det er jeg litt stolt av, sier han.

Menneskefigurer forsvant fra arbeidene hans i 1984, og fra de politisk motiverte 70-tallsmaleriene kan veien synes lang til de Munch-inspirerte landskapsbildene med måneskinn over naken natur. Det er ikke nødvendigvis riktig, ettersom enkeltmotiver løper gjennom bildene fra tiår til tiår.

Fornyer og fordyper

— Kjell Nupen er en kunstner som hele tiden både fornyer og fordyper seg i sin egen motivkrets, sier gallerist Erik Steen hos KBC. Han har formidlet Nupen-bilder i over 20 år, og synes eksempelvis det er fascinerende å se hvordan de nupenske bilvrak fra 80-tallet dukker opp i ny form i 2013.

SISTE NYTT: Maleriet "Stille natt, glemt minne" er det aller ferskeste fra Kjell Nupens hånd, og henger i Galleri Brandstrup.

I det nupenske univers er det også rikelig med mørke fjell, ensomme ørner, tomme båter, tause fyrlykter, bladløse trestammer og utsikt mot blått hav. Og død natur.

Nupen selv sier bildene dypest sett handler om tilhørighet.

— Mangel på tilhørighet. Ønsket om tilhørighet. Det er det jeg undersøker, sier han.

At han med dét treffer strenger hos publikum er åpenbart, for Kjell Nupen er nå en av de mest populære samtidskunstnere i Norge. Da Soli Brug Galleri i Østfold nylig stengte dørene etter å ha vist Nupen-verk i tre uker, hadde de omsatt kunst for over 4,7 millioner kroner.

Maleriene som selges i Oslo nå koster fra 80.000 til 360.000 kroner, og gallerist Kim Brandstrup forteller at pågangen allerede er stor:

— Det har vært et voldsomt trøkk de siste dagene, sier han.

Til stede i hånd og ånd

— Kjell Nupen er både kunstnerisk og håndverksmessig ekstremt skikkelig. Alle elsker å se verk hvor kunstneren er til stede både i hånd og ånd. I tillegg er de lettet over å slippe å trenge bruksanvisning for å ha utbytte av kunsten, sier Erik Steen hos Kaare Berntsen Contemporary.

Kunsthandler Kaare Berntsen opprettet sin samtidskunstavdeling for et drøyt år siden.

— Vi ønsket å få skikk på annenhåndsmarkedet som ikke har vært så velfungerende, sier Steen.

Og ved å samarbeide med Galleri Brandstrup håper han det ønsket oppfylles for den store Nupen-samlingen som nå skal selges.

Kjell Nupen selv kommenterer sin store popularitet på sørlandsk vis:

— Det er hyggelig at publikum er interessert i det jeg holder på med, smiler han.