Spilte i Kilden: Geirmund Hansen m/band. Foto: Schrøder, Tor Erik
Spilte i Kilden: Trym Bjønnes Foto: Schrøder, Tor Erik
Spilte i Kilden: Maria Due Foto: Schrøder, Tor Erik
Spilte i Kilden: Clockworks Foto: Schrøder, Tor Erik
Fremtid i Kilden: 560 mennesker så "Fremtiden er uhørt" i kilden. Her står Rendezvous Point på scenen med KSO i ryggen. Foto: Schrøder, Tor Erik
Spilte i Kilden: Moron Police Foto: Schrøder, Tor Erik

Kristiansand: Pop, soul, rock, metall og et mektig symfoniorkester. Sørlandets musikkfremtid bød på det meste i går kveld.

Kanskje er fremtiden et drivende punkband med røtter i Lyngdal. Eller et hardtslående metallband med UiA–studenter. Kanskje er den en dempet singer/songwriter fra Hovden, eller en visepopsnekker fra Lillesand. Kanskje er den ingen av delene, eller kanskje er den alt. Det var i hvert fall syv svært forskjellige band og artister som sto på scenen i Kilden i går kveld, da "Fremtiden er uhørt" åpnet Musikkfestuka i Kilden. Konserten er et samarbeid mellom Kilden Dialog, Kristiansand Symfoniorkester og Sørf, og er et forsøk på å bygge bro mellom grasrota i Sørlandets musikkmiljø og det nye spektakulære teater– og konserthuset på Silokaia.

Mangfold

Kanskje er fremtiden sterke kontraster. Farsund/Lyngdal–bandet Moron Police er i hvert fall full av dem. Tilsynelatende bare useriøse, rølpete og gærne, men faktisk med en og annen alvorlig undertone. I går så vi stort sett bare rølpen. Og med et velkledd og velrenommert symfoniorkester bak seg på scenen, tok de kontrastene til nye høyder da de avsluttet den to timer lange konsertkvelden foran et entusiastisk publikum.

Mangfoldet i konserten ble presentert allerede de første minuttene da hardtslående Rendezvous Point med sin energiske progrock–metall ble avløst av Lillesand–artisten Maria Dues såre og melankolske visepop i Joni Mitchell–land. Og hvis vi skal nevne Mitchell, kan vi også nevne Nick Drake. Og skal vi nevne Drake, kan vi også nevne Jeff Buckley. For et eller annet sted midt mellom de to avdøde legendene befinner uttrykket til Trym Bjønnes seg. Bjønnes, som fremførte to egne låter, var blant de som imponerte publikum mest i konsertsalen i Kilden.

Det var også 18–åringene i Clockworks. Bandet har allerede i startfasen av sin eksistens klart å skape et særegent soul–uttrykk, og når vokalist Verona Ahmetaj synger "take me back to the golden days" har hun lov til å ha et berettiget håp om at de gylne dagene faktisk ligger foran henne, ikke bak.

Travelt orkester

Fremtiden er åpenbart bedre lyd. For hvis pop– og rocksjangeren får lagt flere konserter til Kilden, kan den stadige frustrasjonen over et dårlig utvalg konsertarenaer i byen legges på vent. Publikum i går kveld fikk oppleve en helt annen lyd enn de er vant til når landsdelens artister presenterer seg live.

Og fremtiden er utvilsomt KSO. Symfoniorkesteret erfarer en av sine aller travleste uker disse dagene. Allerede i kveld skal de igjen i aksjon under konserten "Folkelig kraft," mens orkesteret får spille hovedrollen i morgen da de fremfører Grieg, Johan Halvorsen og et bestillingsverk av Ørjan Matre.

Andre artister på scenen i går kveld var Geirmund Hansen og Sassy Kraimspri. Lars Erik Gudim var dirigent og Kjetil Nordhus konferansier. Arrangørene hadde solgt 560 av 850 tilgjengelige billetter til "Fremtiden er uhørt". I fjor trakk konserten 400 mennesker til Agder teater.