KRISTIANSAND: — Dette er den norskeste timen i Kilden i hele 2013, sa konferansier Hans-Christian Vadseth, da han innledet festkonserten i en tilnærmet fullsatt konsertsal i Kilden 17. mai.

HØYTID: Festkonserten i Kilden 17. mai ble en flott opplevelse for en tilnærmet fullsatt konsertsal. KSO, Sølvstrupene, Vestergabet, Gaasehud og tre solister sørget for nasjonalstemning blant publikum. Foto: Kjartan Bjelland

Og med musikk av blant andre Edvard Grieg, Rikard Nordraak, Geirr Tveitt, Johan Halvorsen og Eivind Groven kunne han ikke hatt mer riktig.Kristiansand Symfoniorkester (KSO) er det eneste profesjonelle symfoniorkesteret i landet som hvert år kler seg opp i kjole og hvitt, og inviterer til en drøy times konsertopplevelse i nasjonalismens tegn.

— Musikerne trives i en slik setting, og publikum trives når orkesteret trives. Dette er kultur på sitt beste, oppsummerer Vadseth overfor Fædrelandsvennen etter konserten.

Russesolist

RUSS: Avgangselev og fiolintalent Marin Augusta Stallemo Bakke spilte "Fanitullen". - Det var ekstra kult å gjøre det i russedrakt, sier 18-åringen. Foto: Kjartan Bjelland

I år var det tre solister som var invitert til festkonserten. Yngst av dem, 18 år gamle Marin Augusta Stallemo Bakke. Fiolintalentet er avgangselev ved Vågsbygd videregående skole, og som russ er maidagene hektiske nok. Men å takke nei til å spille på festkonserten i Kilden, var aldri aktuelt.— Dette var veldig gøy, og det er kjempekult å få spille med KSO, sier Stallemo Bakke, som blant alle de festkledde i Kilden selvfølgelig stilte i russeklær.

— Det var Rolf Gupta som spurte meg, og han sa det var et krav at jeg kom i russedress, sier 18-åringen, som ga fiolinlærer og KSO-fiolinist Pål Svendsberget russelua si under fremføringen av Johan Halvorsens "Fanitullen".

18-åringen skal til høsten begynne på Norges musikkhøgskole, der hun skal starte på bachelor i utøvende fiolin.

— Men jeg håper å komme tilbake til Kilden. Jeg ønsker å bli orkestermusiker, sier den unge fiolinisten.

Barføtt pianist

BARFØTT: Rut Marie Bang (24) fra Vennesla imponerte med sin fremførsel av Griegs klaverkonsert i a-moll. Og det gjorde hun barføtt. Foto: Kjartan Bjelland

Rut Marie Bang fra Vennesla fikk også sin ilddåp som festkonsertsolist. 24-åringen spilte et utdrag fra Griegs klaverkonsert i a-moll, og det er tydelig at studiene i Tyskland har gitt resultater. Bang måtte takke og bukke for applaus opptil flere ganger etter solistnummeret.— Det var veldig gøy. Det er alltid gøy å spille med stort orkester. Men nervene blir bare verre og verre. Man må være god skuespiller i tillegg til musiker, sier hun og smiler.

Publikum kunne bli lurt til å tro at Bang hadde glemt skoene under konserten. Men nervøsiteten betyr at venndølen alltid spiller piano barføtt.

— På grunn av nervøsiteten trenger jeg bakkekontakt. Med høye hæler blir det bare kluss. Det stammer fra en gang der jeg faktisk glemte skoene, og måtte spille barføtt. Det var en god opplevelse, og etter det har jeg bare fortsatt, sier pianisten, som ikke er helt ukjent med 17. maikonserter.

Gode minner

— Jeg pleide å gå på 17. mai-konsertene i Domkirka. Foruten å gå i tog, har jeg ikke noe personlig forhold til 17. mai, så det var stas med konsertene. Jeg husker jeg hørte Ragnhild Hemsing spille Vivaldi i Domkirka en gang, mimrer Bang.

Også Stallemo Bakke mener festkonserten er en flott tradisjon.

— Det er viktig. Jeg har vært på disse konsertene i mange år, og synes det er fint å høre masse norsk musikk på en slik dag. Så kan man få litt kultur, i stedet for bare å traske rundt i byen. Og det er veldig kult at KSO er det eneste symfoniorkesteret i landet, som gjør dette, sier hun.

Kjell Erik Jørgensen var siste solist under festkonserten. Barytonen fra Kristiansand sang Griegs "Landkjenning", med tekst av Bjørnstjerne Bjørnson, sammen med de tre korene Sølvstrupene, Vestergabet og Gaasehud.

BARYTON: Kjell Erik Jørgensen var solist under Griegs patriotiske "Landkjenning". Barytonen fikk støtte av Sølvstrupene, Vestergabet og Gaasehud. Foto: Kjartan Bjelland