"KJELL NUPEN" er navnet kunstnerne har gitt denne delen fra motorkassa til båten KYS. Foto: Kjartan Bjelland
TEKSTUR: På denne vrakdelen kan du se hvordan kunstnerne har laget tekstur i silikongummi. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: — Jeg følte stor lettelse og glede da den gikk i bakken og ble knust. Jeg tror de fleste mennesker føler en universell glede ved å se ting knuses, sier Trond Nicholas Perry.

— Ja, det var så tårene kom fram, bekrefter kameraten Erik Pirolt. De to kunstnerne ble rørte og glade da et helikopter i november i fjor heiste deres selvbygde båt KYS 150 meter over steinbruddet på Vige før den ble sluppet ned med et brak.

Historien om KYS (Kjærlighet, Ydmykhet, Smerte) begynte som et naivt kunstprosjekt for ti år siden. Båten har fungert både som skulptur og galleri som kustnerne har reist rundt i Nord-Europa med. De har seilt ned tyske kanaler for å delta i Skulpturprojekte Münster, og den har vært stilt ut på Norsk Maritimt Museum. Blant mye annet.

— Vi realiserte en dagdrøm, men da dagdrømmen var gjennomført, begynte det å bli litt slitsomt, sier Pirolt.

HEISATUR: Et stillbilde fra videoen som blir vist i forbindelse med utstillingen. Her er det like før KYS går i bakken. Foto: Ukjent

Ingen hverdagslig sak

— Vi oppdaget at dagdrømmen måtte vedlikeholdes så til de grader, supplerer Perry.

— Vi spurte oss selv om vi drev en falsk opprettholdelse av en død drøm, og så begynte vi å diskutere hvordan vi kunne ødelegge båten. Det dukket mye sterk energi opp under den diskusjonen, sier Pirolt.

— Vi snakket for eksempel om å smelte den, men landet på ideen med å slippe den ned fra helikopter, sier Perry.

De to begynte å ringe rundt til diverse helikopterfirma. Noen avviste ideen heller bryskt, men European Helicopter Centre på Gullknapp tente på planen.

— Det er ikke noe en gjør til hverdags, og det krevdes en god del planlegging, sier Trond Øverland i EHC til Fædrelandsvennen.

Ikke ferdige

Etter et halvt års byråkrati og papirmølle var de nødvendige tillatelser fra luftfartsmyndighetene med flere innhentet, og i november i fjor ble KYS knust. Før det måtte båten strippes ned fra 5 tonn til 1,3 tonn som var like under den totale løfteevnen til det aktuelle helikopteret. Fra 500 fot (150 meter) seilte KYS sin visse død i møte.

Da kunstnerne fikk se vrakrestene, forsto de at de ikke var ferdige med KYS likevel. Nå har de plukket ut 22 deler som stilles ut på Galleri Bi-Z fra lørdag av.

— Det er fint gjort av dem å ta i mot denne utstillingen. De skal tross alt leve av galleriet, og det er veldig usikkert om slikt som dette kommer til å selge. Utstillingen har blitt til i oppriktig fascinasjon for det som skjedde med båten da den traff bakken. Alminnelig søppel hadde ikke hatt den menneskelige tilstedeværelsen som vi ser i disse delene. Her kan du se merkene etter fingrene våre slik de ble da vi fant opp byggeteknikken underveis, sier Pirolt og holder opp en vrakbit hvor kryssfiner og silikon er noen av bestanddelene.

Kjell Nupen

Vrakdelene skal stilles ut i store, hvite rammer, og en video som viser knusingen av båten vises også. De som kjøper ett av verkene, får med seg en slik video.

— Presentasjonen i seg selv gir en kontrast som er en viktig del av det visuelle. Dette er favorittdelen min, og den kaller vi "Trekkspill". Det hadde ikke vært mulig å få den helt slik som dette uten helikopteret, sier Pirolt og løfter en forvridd vrakdel fra bordet.

Innsiden av motorlokket har fått navnet "Kjell Nupen" fordi de to kunstnerne synes tre svarte malingsflekker minner om kunst av Nupen.

— Det er et kompliment til ham, sier Pirolt.

— Hvor mye koster en vrakdel i ramme?

— Det er det siste vi tar tak i. Økonomien i dette er først og fremst psykologisk, sier Pirolt.

- Et spennende prosjekt

— Dette er et spennende prosjekt laget av en ung, dyktig kunstner. Erik Pirolt er en lokal kunstner som nå er blitt anerkjent nasjonalt, og det er viktig å gi ham rom, sier gallerist Bernt Bisseth Johanssen hos Galleri Bi-Z..

— I utgangspunktet er det nok mer en museumsutstilling, ikke en typisk salgsutstilling, og mange vil sikkert betrakte den som smal. Men vi er veldig glade for å kunne vise den, sier Bisseth Johanssen som stiller ut vrakrestene til og med 16. mai.