Da Trashpop-grunnleggerne Filip Ring og Louis Holbrook gikk gjennom hver sine samlivsbrudd, trengte de begge noe å bruke energien sin på. Konsertarrangering ble løsningen.
— Tilfeldigvis var det samtidig et vakuum i konserttilbudet i byen, så det virket som den perfekte anledning til å arrangere konserter. Vi kunne få gode konsertopplevelser, tenke på noe annet, og masse mulighet til piker, vin og sang, forteller Holbrook til Fædrelandsvennen.
Tyvlånte utstyr
Støtte fra, og innordning under kommunen var de lite interesserte i, og Trashpop ble neppe drevet helt lovlig: ved et par anledninger tyvlånte de ustyr fra kommunens grendehus for å gjennomføre konserter.
— Artistene bodde hjemme hos oss, og det var stort sett ingen penger i omløp. Det hele føltes som en deilig selvrettferdiggjørende og rebelsk kommentar til omgivelsene. Det fantes ikke et gram av markedstenkning bak initiativet. Vi booket artistene vi likte, og lot det være opp til folk å stole på vår smak. Tydeligvis likte folk smaken vår, og vi fant ut at vi fylte en viktig funksjon. På ett eller annet plan fulgte vi opp arven fra viktige undergrunnsinstitusjoner som Cee Bee, med tanke på å skape et konserttilbud som i utgangspunktet var utenkelig på en borgerlig og firkantet plass som Kristiansand
Gode minner
Holbrook forlot Trashpop i 2011, og bor nå i Berlin. Han har mange gode minner fra Trashpop-tiden, og trekker blant annet fram konsertene med Jose Gonzalez og Delorean, Tønes, og ikke minst at han fikk treffe Robert Burås i Madrugada før han døde.
— Hva synes du om Trashpop anno 2014?
— For å være helt ærlig følger jeg ikke med. Men det virker som de fremdeles har legitimitet både lokalt og nasjonalt som et verdifullt og nødvendig alternativt tilbud. Trashpop mottar nesten en halv million kroner i støtte i 2014. Det er en stor kompliment. Ting har utviklet seg, og man er nå milevis unna det som opprinnelig var. Vi kunne selvsagt ikke fortsatt i samme format som i starten, da hadde vi blitt stengt ned, fått bot, blitt fengslet eller ett eller annet går jeg ut i fra.
- Formet konsertbyen
Nåværende booking-sjef i Trashpop, Pål Alvsaker bekrefter at Trashpop har endret seg, og at alt nå drives i lovlige former.
— Nå har vi et styre, og honorerte medhjelpere. Og vi har ganske høye budsjetter, sier han.
— Hva mener du Trashpop har betydd for byen?
— For min egen del, så hadde ikke jeg flyttet til byen hadde det ikke vært for Trashpop. Min første konsert i Kristiansand var med en islandsk reggae-artist på Trashpop, og da tenkte jeg her er det et ordentlig konsertmiljø. Siden Trashpop startet har vi arrangert over 590 konserter, og jeg er sikker på at vi har vært med på å forme Kristiansand som konsertby.
Satser alternativt
— Hva skal Trashpop være framover?
— Vi skal booke kule ting, og skal være et alternativ til det folkelige i byen. Vi skal ha både uetablerte, etablerte, lokale, nasjonale, og internasjonale artister.
— Hva synes du om musikkmiljøet i byen?
— Det tekniske nivået på artistene i Kristiansand er veldig bra, men personlig skulle ønske at det var litt mer nyskapning. Det er veldig mange flinke pop og rock band, men det kunne gjerne vært litt mer eksperimentering.
Går av
Pål Alvsaker skal nå ta over lederrollen i Trashpop sammen med Gunn-Hilde Erstad. Alvsaker fortsetter som bookingsjef, mens Erstad blir driftssjef. De gleder seg til å starte samarbeidet. Gijs Mans går av som daglig leder, men fortsetter likevel i Trashpop i en annen rolle.
— Det har vært fint, morsomt og gøy. Å jobbe med kultur og musikk er noe av det gøyeste man kan gjøre, sier Mans.
Fredag er det duket for stor 10-årsfeiring.
— Vi skal ha to scener oppe slik at vi ikke får noen lange pauser. Vi har booket sju artister. Ingen av dem har vært på Trashpop før, men alle representerer Trashpop i variasjon og uttrykk, forteller Alvsaker.
- Satte Kristiansand på livekartet
Sørf-sjef Kjetil Nordhus mener at Trashpop har vært den viktigste aktøren med tanke på å sette Kristiansand på livekartet:
— De skilte seg litt ut da de startet. De hadde troa på kvalitetsmusikk, uansett hvor lite kjente artistene var. De klarte å danne et eget, lojalt publikum. Jeg husker at de til og med fikk kritikk et år fordi de hadde booket for mange kjente artister, sier Kjetil Nordhus.Før Trashpop kom på banen var det mange artister som dro forbi Kristiansand.
— Trashpop lagde en mulighet for både kjente, middels kjente og ukjente artister til å spille i Kristiansand, sier Nordhus som mener at Trashpop har klart å bevare sin ånd, tross skifte av ledelse og lokaler flere ganger.
Han forventer og tror at Trashpop forblir en viktig aktør på konsertfronten.