Musikkbransjen har kollektivt revet seg i håret i frustrasjon over en digital musikkrevolusjon de ikke har kontroll over de siste fem årene. I fjor satset Radiohead på en helt ny vri: De la albumet «In rainbows» på sine nettsider 10. oktober i 2007, og tilbød den til valgfri pris. Bandet sto uten et plateselskap etter at avtalen med EMI hadde løpt ut. Og som Thom Yorke selv uttalte til Time magazine:

– Jeg liker folkene på plateselskapet vårt, men tiden er kommet for å spørre om hvorfor noen egentlig trenger et plateselskap.

Livredde

Som et av verdens største band, med flere millionselgende plater i bagasjen hadde selvsagt Radiohead råd til å tape på prosjektet, og ingen var sikre å hvordan det ville slå ut. Nå, ett år etter utgivelsen, kommer deler av svaret ut fra offisielt hold. Nettstedet Musically.com har fått rede på deler av den informasjonen som publiseringselskapet Warner Chappell vil offentliggjøre på en musikkonferanse på Island denne uken. Konklusjonen er klar: Radiohead tapte ikke på eksperimentet.

Millioner

Platesalget har sunket som en stein etter den digitale revolusjonen, og digitale salgssteder som iTunes har ikke greid å veie opp for det manglende fysiske salget. Ifølge Musically.com kan imidlertid Radiohead vise til et samlet salg på over tre millioner av «In rainbows». Nettstedet forteller videre at det er selskapets forretningssjef Jane Dyball som melder at fansen faktisk betalte for seg på nettstedet da de fikk velge prisen selv. Mange trodde at folk flest ville sette prisen til null, men tallene viser at salget fra betal-det-du-vil-siden overgår det samlede digitale salget av Radiohead-plater tidligere.

Penger

Totalt meldes det at over tre millioner eksemplarer av «In rainbows» har funnet veien til fansen på lovlig vis. Dette inkluderer digitalt salg, vanlige cd, luksusutgave og salg fra andre digitale butikker. Det britiske musikkmagasinet NME melder i tillegg at bandet solgte 100.000 eksemplarer av den fysiske luksusutgaven via sine nettsider. Selskapet nekter foreløpig å offentliggjøre hva folk betalte i snitt for platen, men forteller at snittprisen gikk ned etter at nedlastingensbølgen flyttet seg fra blodfansen til mer vanlige lyttere. For ett år siden antydet Bryce Edge i Radioheads management Courtyard Management til Billboard magazine at snittprisen fansen betalte var rundt fire pund . I Norge lå platen på landets offisielle albumliste i 13 uker i 2008 med en sjetteplass som beste plassering.

Det eneste problemet med hele eksperimentet, slik Musically.com ser det er at hele prosjektet rett og slett ble for vellykket. «Betalingsløsningen ble historien. Ikke musikken»

Tallenes tale:

  • Selv om platen var gjort tilgjengelig til valgfri pris på nettet havnet den likevel på førsteplass på de britiske og amerikanske hitlistene.

  • Platen ble den første Radiohead-platen til å toppe iTunes-listen. Den solgte 30.000 digitale eksemplarer på iTunes første uke i Storbritannia.

  • De har solgt 1,75 millioner fysiske eksemplarer av albumet. Det ligger fremdeles på topp 200 i både USA og Storbritannia.

  • De nærmer seg 17 millioner spillinger på LastFM .

  • 1,2 millioner fans vil få med seg turneen.

(Kilde: Musically.com)