— Jeg vokste opp med musikk i familien. Faren min var fiolinist og bestefaren min bratsjist. Jeg ble tidlig tatt med på konserter, og det var veldig selvfølgelig at jeg skulle introduseres for piano, forteller Gunilla Süssmann til Fædrelandsvennen.

- Ville du noen gang spille noe annet instrument?

— Åja, jeg ville bli hornist jeg, men det fikk jeg ikke lov til!

- Er du fornøyd med valget av piano i dag da?

— Ja, men jeg er litt misunnelig på hornistene, svarer hun og ler.

Sjelden favoritt

Fædrelandsvennen treffer Gunilla Süssmann i en kort pause i prøvene med Kristiansand Symfoniorkester. Torsdag spiller hun i Kilden sammen med KSO. På programmet står Beethovens Ouverture til Coriolanus, Skrjabins pianokonsert i fiss-moll og Robert Schumanns Symfoni nr. 1. Konserten dirigeres av svenske Daniel Blendulf, og er en del av KSOs serie for nye lyttere.

Gunilla Süssmann ble tidlig introdusert for pianoet, men egentlig ville hun bli hornist. Foto: Kjartan Bjelland

Det er Süssmann selv som har valgt Skrjabins pianokonsert fra 1897. I KSOs program står det at stykket har et personlig, senromantisk og følsomt tonespråk. Aleksandr Skrjabin (1872— 1915) ble først påvirket av komponister som Chopin og Lizt og Wagner, men etter hvert utviklet han sitt eget uttrykk. I motsetning til andre russiske komponister var Skrjabin både internasjonalist og antitradisjonell.- Skrjabin er en gammel, kjent russisk komponist som jeg ble kjent med da jeg gikk på musikkhøgskolen. Jeg hørte stykket én gang og ble forelsket i det. Jeg tenkte at jeg kunne ikke leve livet mitt på samme måte - jeg måtte bare lære meg dette stykket, forteller Süssmann om møtet med Skrjabin.

Vanskelig å spille

Men Skrjabin måtte vente i flere år. Det er sjelden norske orkestre fremfører stykket.

— Det faller litt i mellom. Det er både veldig vulgært og samtidig veldig rolig, også er det rikt på mange nydelige melodier.

- Er det vanskelig å spille?

— Ja, det er veldig fysisk, men jeg synes at Skrjabin skriver godt for piano.

- Hva slags forventninger har du til torsdagens konsert?

— Jeg er bare kjempe glad for å være her. Jeg skal bare slappe av og kose meg.

Gunilla Süssmann og dirigent Daniel Blendulf diskuterer prøvene. Foto: Kjartan Bjelland

— Gammel familie

Gunilla Süssmann har spilt sammen med KSO flere ganger tidligere:

— Det er litt som en gammel familie, og det er kjempe koselig å være tilbake. Jeg har jo også spilt i Kilden flere ganger før. Det er et fantastisk hus med god akustikk og mye stemning. Det er så gøy at orkesteret har fått dette relieffet til å ramme inn musikken med, sier hun.

- Hva synes du om KSO som orkester?

— KSO har utviklet seg voldsomt de siste årene. Jeg spilte med dem for ti år siden, og er blitt mye bedre siden da. I dag regnes de vel for et av Norges beste orkestre.

KSOs programsjef, Hans Bodin, skryter av Süssmann som pianist:

— Hun er en av Norges fremste pianister, og har gjort det veldig bra her tidligere. Hun er allsidig og har et stort repertoar. Jeg tror at det blir en veldig trivelig konsert. Hun er en veldig engasjert pianist, mener han.