Har du laget snømann noen gang? Klart du har. Du tar en liten snøball, legger den ned i snøen og ruller den bortover. Snøen du ruller over fester seg til snøballen, noe som gjør at den blir større og større. Greit nok, men hva hvis alt var som snø? At alt festet seg til ting som rullet over dem?

Det hadde jo selvfølgelig blitt det svare kaos, men det er altså dette som er prinsippet bak det sære, japanske spillet We love Katamari, oppfølgeren til Katamari Damacy, som ikke ble utgitt her til lands. Du ruller en liten ball bortover, og når den ruller over noe som er lite nok, drar den med seg dette videre. Ballen blir stadig større, og av og til blir den så stor at den til og med drar med seg biler og hus og enda større ting.

Og det er stort sett det. Det er gøyalt at noen finner på nye spillideer, men det at en idé er unik, gjør den ikke nødvendigvis til en god idé. Jeg synes personlig det er ganske kjedelig å rulle den stadig voksende ballen rundt omkring, og jeg mistenker at folk som hauser dette opp i skyene som noe genialt, egentlig bare er ute etter nok et påskudd til å skryte på seg hvor originale de er som enten digger Japansk kultur eller har vært i Japan på jobbtur på et eller annet tidspunkt. Men dette blir spekulasjoner.

Jeg synes uansett We love Katamari er skikkelig slitsomt, med en repeterende spillopplevelse som jeg gikk lei av etter et kvarter. Kontrollen er altfor treg for min smak, og selv om den Pizzicato 5-aktige musikken er en anelse kul, hjelper ikke dette så mye. Likevel kommer nok noen til å kaste seg over dette og si at det er genialt. Men dere lurer ikke meg, det er bare for å tøffe dere.

TORE SAND

We love Katamari

Utgiver: Namco/EA

Sjanger: Rulling

Alder: {lt}3+.jpg{gt}

Plattformer: Kun PlayStation 2