OSLO: – Jeg tror de vil favne et bredt og stort publikum. Høsten er en bra kinotid. Men når det kommer til stykket, er det publikum som må gjøre seg opp en mening om norsk film, sa direktør for Norsk filminstitutt, Nina Refseth, da de 12 filmene ble presentert samlet i Oslo tirsdag.

Flere sterke regissørnavn gir seg i kast med nye utfordringer, og det mener Refseth er bra.

– Talenter må få flere sjanser. Før var opptil 70 prosent av filmene laget av engangsregissører, sa hun og får støtte av filmkonsulent Thomas Robsahm, som har bistått «Oslo, 31. august», «Sønner av Norge» og «Babycall».

– Filmforvaltningen har et ansvar for å sørge for at de gode holder seg i gang. Vi har tidligere sett for mye på manus, og mindre på totaliteten, der også regissører og produsenter er viktige, sier han.

Thriller om uro

To av de sterke regissørnavnene ut i høst har gjort seg bemerket med sterke filmer tidligere. Nå er Pål Sletaune – kjent fra filmer som «Budbringeren», «Amatørene» og «Naboer» – omsider klar med «Babycall», den psykologiske thrilleren med Noomi Rapace og Kristoffer Joner i hovedrollene.

– Den var ferdig til påske, men det går ikke an å slippe film mellom april til august i Norge. Filmen passer bra nå, sier Sletaune til NTB.

Handlingen utspiller seg i en blokk på Haugenstua, der Rapaces karakter får inn grusomme lyder på sin babycall. Dermed bygges spenningen opp.

– Egentlig er det en film om uro. Om hvordan man skal greie å leve sitt liv, være et menneske, når det er som vanskeligst. Det handler også om hvor farlig kjærligheten er, både kjærlighet mellom voksne og til et barn, og hvilke konsekvenser den kan få, sier Sletaune – som satte som betingelse at skuespillerne hans hadde barn, slik han selv også har.

– Ellers fatter man ikke hvor ubeskyttet man er i den relasjonen.

Skremmende likt

Om foreldre og barn handler også den prisbelønte regissøren Jens Liens periodefilm «Sønner av Norge».

Den er basert på Nikolaj Frobenius' frimodige selvbiografi «Teori og praksis». Lagt til 70-tallet handler den om forholdet mellom den lekne hippiefaren, spilt av Sven Nordin, og sønnen som prøver å gjøre opprør – gjennom å bli punker.

Men faren følger etter, og det er duket for både moro og sårhet. Ikke minst når de mister moren, og må bearbeide sorgen.

Lien – med filmer bak seg som «Jonny Vang» og «Den brysomme mannen» – sier til NTB at vi i dag ler av 70-tallets eksperimentelle farsskikkelse, men glemmer at dette er forgjengeren til dagens farsrolle.

– Likheten er faktisk skremmende! Jeg har tre sønner i samme aldersgruppe som sønnen. Når jeg prøver å jamme med dem, er det ikke særlig vellykket, smiler Lien skjevt – og stiller i filmen også spørsmål om en far skal være lekekamerat eller korreks.

Bokbaserte

I likhet med et flertall – 7 – av høstens norske filmer er «Sønner av Norge» basert på et litterært verk.

Dette er første gang at en av Nikolaj Frobenius' bøker blir film, og han var selv usikker. Til slutt skrev han selv manus.

– Det ble gøy, fordi det ble en ny fortelling – om humor, villskap og opprør. For når skillet mellom voksne og barn oppheves, hva skjer da? Det å kunne gjøre opprør og være uenig er viktig, for enighet er lammende, sier forfatteren.

Som tapte kampen om tittelen, men som kan konstatere én ting:

– Sven Nordin ligner helt utrolig på faren min!

Dette er høstfilmene

«Få meg på, for faen» – premiere 19. august.

Basert på Olaug Nilssens bok, regissør er Jannicke Systad Jacobsen. Dette er filmen som angivelig fikk Robert De Niro til å juble; en vågal og søt film om tenåringer, kåthet og opprør.

– Den tar opp et tema vi ikke tidligere har sett på film, sier produsent Brede Hovland.

«Til siste hinder» – premiere 26. august.

Regidebutant Anders Øvergaard kaster seg uti hestejentenes verden, med manus skrevet av «Himmelblå»-forfatteren. Historien om byjenta Ida som flytter til bygda og hater det – til hun treffer hesten i sitt liv, åpner Cinemagi-programmet under Filmfestivalen i Haugesund. Film nummer to er allerede under innspilling.

– Dette er en glad film, er Øvergaards egen beskrivelse.

«Hodejegerne» – premiere 26. august.

Regissør Morten Tyldum har vært tro mot Jo Nesbøs bok av samme navn, også når det kommer til vold og julingen som hovedrolleinnehaver Aksel Hennie får. Action— og spenningsfilmen er allerede Norges mest solgte noensinne – og vil bli sett i minst 42 land.

– Filmen står på egne bein, men Jo Nesbøs navn åpnet alle dører, sier produsent Asle Vatn.

«Oslo, 31. august» – premiere 31. august.

Regissør Joachim Triers nye film, allerede kortlistet blant de tre filmene som kan bli Norges Oscar-kandidat. Handler om en by, en mann – spilt av Anders Danielsen Lie – drevet til sitt eksistensielle nullpunkt, med handlingen lagt til et døgn.

– Den er et sant Oslo-portrett, jeg tror folk vil like vår kjærlighetserklæring, sier Eskil Vogt, manusforfatter sammen med Trier.

«Pushwagner» – premiere 2. september.

Å portrettere selveste Pushwagner var ingen spøk, innså regissørduoen Even G. Benestad og August B. Hanssen i løpet av de tre og et halvt årene de fulgte den særegne kunstneren.

– Han var interessant å portrettere, sier de to, som også ønsker å ta fatt i hvor sann en dokumentar egentlig er.

«Sønner av Norge» – premiere 9. september

Regissør Jens Liens nye spillefilm etter «Den brysomme mannen» er basert på Nikolaj Frobenius bok «Teori og praksis» – og er en film om opprør, punk, gamle hippier, men også sorg.

– En voksenfilm for unge voksne, eller en familiefilm for dem med tenåringsbarn, sier Lien.

«Knerten i knipe» – premiere 23. september.

Alle gode ting er tre, er mottoet til filmen – som avslutter trilogien om Knerten. Regissør Arild Østin Ommundsen, kjent fra «Mongoland», overtok stafettpinnen og den sterke, unge hovedrolleinnehaveren Adrian Grønnevik Smith (9).

– Mitt mål er at filmen skal være «løye» for både voksne og barn, og at man ler av de samme tingene, sier Ommundsen.

«Kong Curling» – premiere 23. september.

Komedien fra curlingmiljø byr på litt av et stjernelag, men også på utfordringer – når humor skal flyttes fra TVs korte episoder til kinolerret og langfilm. Atle Antonsen var med på å skrive manus og spiller også hovedrollen, og måtte øve for å lære seg å spille curling – som han beskriver som en noldussport.

– Men det sa vi ikke til curlingmiljøet, så vi fikk masse hjelp, sier Antonsen.

– Målet er å lage Norges nest beste komedie, etter «Fjolls til fjells», sier regissør Ole Endresen.

«Babycall» – premiere 7. oktober.

Premieren på regissør Pål Sletaunes nye film ble utsatt, men nå er den her – med Noomi Rapace og Kristoffer Joner i hovedrollene i den psykologiske thrilleren, om en mor og hennes sønn på flukt – som tror hun overhører et mord i blokken, nettopp på babycallen.

– Jeg liker å spionere på naboene, sier Sletaune.

«Varg Veum – I mørket er alle ulver grå» – premiere 4. november.

Regissør for sin tredje Veum-film er Alexander Eik. I tiende Veum-film ut flyttes handlingen til Budapest, der bergensdetektiven måler seg mot våpenindustrien.

– Det gir den et internasjonalt preg, sier produsent Silje Hopland Eik.

«Blåfjell 2 – Jakten på det magiske horn» – premiere 18. november

Regissør Arne Lindtner Næss fikk litt å bryne seg på da han ga seg i kast med Skandinavias første 3-D-film, som vender tilbake til Blåfjell-universet.

– Det er en god, spennende historie med mer vekt på humor – og mye magi, sier han om årets store barnejulefilm.

«Arme riddere» – premiere 2. desember

Det er ikke lett å dele en tippegevinst, og for de fire rufsete, halvkriminelle herrene faller det enklere å prøve å dele opp hverandre i stedet for. «Fritt vilt»-produsentene står bak, mens regissør Magnus Martens har tatt fatt i Jo Nesbøs historie.

– Det er blodig, leken, spennende, humoristisk komedie, sier produsent Martin Sundland.