KONTRAKT: Atti Eikaas og Ole Skarning er på plass i Operaen for å signere konsertkontrakten. ?Dette blir som å spille på samvirkelaget, sa Eikaas da de var inne i operasalen. Foto: FRA FILMEN
PROTEST: Atti Eikaas og Lindesnes Trekkspillklubb demonstrerer utenfor Operaen i Bjørvika i 2008, etter at de ble nektet å spille der. Foto: FRA FILMEN
Torgny Monan er en av karakterene vi møter i filmen. Her er han i hytta si, som ligger nord for Hægeland. Foto: FRA FILMEN
SNART FERDIG: Frode Vestad i Dokufilm AS er nesten ferdig med en 80 minutters lang dokumentar om Lindesnes Trekkspillklubb. Her sitter han på kontoret sitt i Film & TV-huset på Odderøya, hvor han redigerer filmen. Foto: Kjetil Samuelsen

KRISTIANSAND/LINDESNES: — Vi er opphengt av ting som er "inn" og "ut" i dagens samfunn, og det er mye kultur som går ut på dato. Jeg er ikke en svoren fan av trekkspill, men de utfordret meg, sier Frode Vestad i Dokufilm AS.

Lindesnes Trekkspillklubb ble startet i 1990, og har fått både Lindesnes kommunes og Vest-Agder fylkeskommunes kulturpris. De har spilt i over ti land, og har blant annet turnert flere ganger i USA. I tillegg har de spilt på mange av de største scenene her i landet, deriblant både Operaen i Bjørvika og Kilden.

Tok saken i egne hender

SNART FERDIG: Frode Vestad i Dokufilm AS er nesten ferdig med en 80 minutters lang dokumentar om Lindesnes Trekkspillklubb. Her sitter han på kontoret sitt i Film & TV-huset på Odderøya, hvor han redigerer filmen. Foto: Kjetil Samuelsen

I fjor vår bestemte klubben seg for å lage en dokumentar, og ga oppdraget til sin samarbeidspartner gjennom ti år, Frode Vestad.-Vi synes det blir litt for lite fokus på denne kulturarven i riksdekkende tv og radio. Det er viktig å bære den videre. Og når ikke media vil gjøre det, så får vi gjøre det selv. Vi oppdager at folk vil kjøpe det, så da stemmer vel våre antagelser. Vi har masse forhåndsbestillinger på filmen allerede, sier Atti Eikaas, daglig leder i trekkspillklubben.

— Det har gått veldig godt for trekkspillklubben de siste årene, og vi investerer nå i denne dokumentaren. Vi samler oss ikke opp penger på bok, vi investerer på nytt, for vi har ikke tenkt å gi oss enda, sier Eikaas.

Folket mot eliten

Filmen har en foreløpig arbeidstittel "Med trekkspill til folkets hus i Bjørvika", og bygger seg rundt den velkjente kampen om å få lov til å spille i Operaen i Bjørvika. Resultatet, og suksesshistorien, kjenner vi; to fulle forestillinger i løpet av en dag. Men i filmen blir vi også kjent med Vigeland og kulturmiljøet der, gjennom et par av medlemmene i klubben.

— Vi møter et par av ansiktene bak, og de setter ord på hva musikken og kulturen betyr for dem. Trekkspillklubben tar vare på noe som vi stempler som utgått på dato; de har tilhørighet og er tradisjonsbærere. Vi får se voksne menn som sitter og griner. De fyller meg med respekt, sier Vestad.

— Men det er utfordrende å lage denne dokumentaren, for prosjektet var ikke godt nok definert i utgangspunktet. Jeg vet det blir dvd, men har vært for fokusert på historien om å få jobbet noe mot eventuell tv-visning. Det er dessuten unikt for meg å lage en dokumentar ut i fra et oppdrag, forteller filmskaperen.

Satser mot tv

MUSIKER: Arne Vigeland er musikalsk leder for Lindesnes Trekkspillklubb, og en av personene vi blir bedre kjent med i dokumentarfilmen. ?Han en en dyktig musiker så det holder, og kunne vært både livemusiker og studiomusiker. Men det er utenkelig for ham å bo andre plasser enn på Vigeland, sier Vestad. Foto: FRA FILMEN

Filmen er nå nesten ferdig redigert, og Vestad har så smått begynt å vise resultatet for medlemmene og andre kolleger.— Jeg er litt redd for at jeg er for tett på stoffet, og ikke klarer å gjøre de nødvendige vurderingene, sier han.

— Vestad har gjort en god jobb. Han er en usedvanlig dyktig filmskaper. Vi har bestemt oss for ikke å blande oss for mye inn i hans arbeid, for det skal være en dokumentar, sier Eikaas, som håper på tv-visning.

— Det hadde vært gledelig hvis den ble vist på tv, eller kino for den saks skyld. Men det betyr ikke så mye for oss, for vi har vårt publikum, sier lederen av trekkspillklubben.

Filmskaperen er sikker på at filmen kan være interessant for flere plattformer.

— Dette er materiale med potensial. Omsetningen av dvd-er og salget av billetter er så høyt at det er et gedigent behov for å følge opp trekkspillkulturen. Det er et interessant fenomen i seg selv, og driver meg fremover i arbeidet med å lage dokumentaren, avslutter Vestad.