KONSERTRisør KammermusikkfestÅpningstale ved statsråd Victor D. NormanMusikk av Mozart, Schubert, Mahler/Schönberg ved en rekke utøvere.Statsråd Victor D. Norman begynte for 50 år siden på folkeskolen, i samme klasse som mannen som har mye av æren for den etter hvert så berømte Risørfestivalen, Bernt Lauritz Larsen. Statsråden gjorde et poeng av dette i sin åpningstale. De to begynte allerede fra første skoledag å konkurrere, og nå fastslo Norman at Larsen hadde vunnet. — Aldri hadde jeg trodd at Bernt Lauritz skulle skape en kammermusikkfest som er en av de beste i verden. Men det har han klart. Så da får jeg nøye meg med å være nummer to, sa statsråden og erklærte festivalen for åpnet.Dermed var det duket for to timer med fenomenal musikk, musikk av nettopp den typen som er blitt så betegnende for Risør Kammermusikkfest der spontanitet og spilleglede får utløp hos musikere som for lengst er plassert i Europatoppen. Aller først Klaverkvartett i Ess-dur av Mozart. Antje Weithaas, fiolin, Lars Anders Tomter, bratsj, Patrick Demenga, cello og Paul Lewis, klaver, lekte seg gjennom dette så ytterst livlige og livfulle Mozart-verket. Det var som å bli invitert rett inn i den barnlige, men geniale verden av tonelek som Mozart på sitt aller beste åpner for oss. Den danske barytonsangeren Bo Boje Skovhus gjorde seks lieder av Schubert og overbeviste umiddelbart om at han er en like store lieder-spesialist som han er operasanger. Med Leif Ove Andsnes ved klaveret ble denne Schubertavdelingen en utsøkt vakker introduksjon til festivalens fokus på nettopp Franz Schubert. Pausene er lange i konsertene i Risørs vakre kirke, og det er godt, for det blir smått med luft innendørs etter at den sedvanlige skohorn-metoden er brukt flittig for å få inn publikum. Og så er det, i motsetning til ved så mange andre festivaler, ikke hvitvin i høye glass å få på tunet, men kaffe og vafler i god, gammel sørlandskirkelig stil!Etter pausen var det tid for å presentere Risør Festival Strings, dette fabelaktige kammerorkesteret som hvert år er på plass i byen. Presentasjonen skjedde med en Kvartettsats av Schubert, forrykende spilt under Terje Tønnesens ledelse. Og så til slutt: En kammermusikk-perle som er blitt nettopp kammermusikk fordi Arnold Schönberg har bearbeidet Gustav Mahlers «Lieder eines fahrenden Gesellen». Bo Boje Skovhus igjen, nydelig tolkning, og i sannhet kammermusisering fra et ensemble på 10 satt sammen av et utvalg av festivalens mange musikere, kresent kan det nesten ikke unngå å bli når en ser på listen over gjestende kunstnere i Risør i disse dager.Festivalen varer til og med søndag og det gjenstår 19 konserter. Til noen er det nok mulig å få billett, særlig de sene kveldskonsertene. Emil Otto Syvertsen