To tusen skolebarn opplevde Tors Hammer i Gimlehallen onsdag. I går var det offentlig publikumsforestilling på kveldstid, og i dag er det igjen to skoleforestillinger. En regner med at 5000 mennesker da vil ha opplevd denne storsatsningen fra Kristiansand Symfoniorkester og Kristiansand Kulturskole.

Det er imponerende bare å se det store orkesteret — 100 medvirkende - som sitter oppstilt og tar halve det enorme scenegulvet. Et stort kor er plassert til venstre, og ut fra åpninger i bak- og sideveggene strømmer mer eller mindre fantasifullt kostymerte vetter og andre skapninger - noen av dem godt plassert i handlekurver og forsynt med musikkinstrumenter.

Dirigent Bjørn Sagstad løfter takstokken og musikken begynner. Bertil Palmar Johansens musikkverk er holdt i et moderat moderne tonespråk, melodiøst og harmonisk, ikke noe vanskelig for verken gamle eller unge ører.

Det kan minne litt om Carmina Burana-musikk, eller ha et anstrøk av Vårofferet-rytmer, noen ganger assosierte jeg til Rimskij-Korsakov, andre ganger til Prokofjev. Verket er, musikalsk sett, enkelt og oversiktlig, samtidig som det er storslagent og velklingende.

Et elevhefte gjengir rammefortellingen til det symfoniske verket og presenterer bilder fra norrøn mytologi. Hvis en ønsker å forstå handlingen i verket slik det fremføres i Gimlehallen nå, er det en forutsetning at en har lest denne teksten.

Ellers kan forestillingen godt oppleves uten den litterære rammen. Musikken gir den nysgjerrige lytter nok å tygge på, og en kan glede seg over hundrevis av aktører som bruker fantasien kreativt som vetter, som Midgarsorm, som lyse krefter og mørke krefter. Enhver med litt peiling på, jeg hadde nær sagt en hvilken som helst, mytologi, vil finne noe å glede seg over.

Så er det så åpenbart at de mange aktørene har glede av dette. Prosessen frem til forestillingen har engasjert mange. Og det, for en musikkskole-elev på ett eller annet orkesterinstrument, å få sitte sammen med og ha sin egen «fadder» i det ordentlige symfoniorkesteret, det må være en både fin og viktig opplevelse som kan komme til å sette verdifulle spor hos mange.

Skal det først satses stort, er dette ganske sikkert en viktig og riktig satsning. Med Tors Hammer må Kristiansand Symfoniorkester ha fått et godt tilskudd til statistikken både når det gjelder publikumstall, nyere norsk musikk og programmer for barn og ungdom. Og så var det faktisk ganske moro å oppleve det også.

Emil Otto Syvertsen

KONSERT/DRAMA

Tors Hammer, et musikkdramatisk verk av Bertil Palmar Johansen.

Kristiansand Symfoniorkester. Kulturskolen i Kristiansand. Flere skolekorps. Jentekoret Benedictus. Regi Alex Scherpf.

Gimlehallen onsdag formiddag.