KRISTIANSAND : Jeg tror neppe noen av de 1500 som har sikret seg billetter til denne visekabareten kommer til å gå skuffet ut etter endt forestilling. Visst kan man komme full av fordommer mot sørlanderi og sørlandera, mot Gorine og solbris på alle "knaddane" (som de sier de som ikke har skjønt det), bare kom, jeg tror likevel de aller fleste vil gå ut fra "På hjørnet" litt gladere innabords, litt lysere til sinns, med en god melodi i "haue", en sånn en som ikke slipper taket.

Det er på høy tid at noen holder frem visedikteren Øyvind Smestad og viser oss hva han har gitt oss. Han var selv til stede på premieren i går og ble behørig hyllet. Det er vel fortjent. Alt sammen. Ikke at hans mange sanger har vært holdt skjult, nei, de har bare aldri vært satt i sammenheng med hverandre og med oss, sånn som det skjer i denne nennsomt sammensatte kabareten.

De skal ha heder og ære de som under Agder Teaters vinger har gitt ide, sammensetning og utforming til denne i og for seg upretensiøse lille forstillingen. Skjønt lille? Den varer i nesten to timer, og for min del kunne den gjerne holdt på en time til. Og spør du hvorfor, er det mange svar.

Ett av dem er Smestads viser, både tekster og melodier. Visst er de ujevne, det kommer til syne også i utvalget her som omfatter 21 av omkring 100. Men nesten i hver eneste en fins det språklige finurligheter, vakre bilder, overraskende vendinger, uventede konklusjoner eller tilsynelatende umulige utgangspunkt som viser seg å være høyst originale, og summa summarum viser Smestads poetiske univers seg å være ettertrykkelig holdbart. For å si det sånn, det er langt mellom klisjeene hos ham, selv om de er der. Men han har jo sannelig også evne til å lure klisjeene trill rundt, den mannen.

Et annet svar er fremførelsen av dem. Anne Ma Usterud er dronningen På Hjørnet. Og hun er sørlandsvisenes dronning. Hun har sunget Smestad-viser før, og hun gjør det bedre enn noen gang. Alene, i samsang med Ole Geir Feste og i samsang med sin mann, Jan Erik Usterud.

Ole Geir Feste er også en fin visetolker. Han har noe "Povl Dissingsk" over seg, der uttrykket tenderer til å bli i lidenskapeligste laget, men ror seg likevel fint i land med en avvæpnende gest eller et skjelmsk smil, eller enda mer en megetsigende håndbevegelse, og vi tror på ham når han skriker ut sin kjærlighet til Gorine.

Et tredje svar er den musikalske drakten. Her har man hentet inn til teatret noen av de fineste musikerne vår by kan by. Og det gjør susen. Elegant, diskret, med en fornem fornemmelse av jazz og et like så fornemt musikalsk overskudd av assosiasjonsrikdom tilfører d'herrer Kolstad og Mjåland — og herr Usterud med sin gitar - forestillingen et element av musikantisk ynde, må jeg be, som blir en musikalsk elevator for det hele.

De er utsolgt alle forestillingene, to the bitter end. Men - og det har jeg teaterledelsens ord på - det blir flere forestillinger etter påske. Så da er det bare å stille seg i kø. Ta med sovepose.

Emil Otto Syvertsen

KABARET

Smestad på hjørnet

— en musikalsk kabaret over

Øyvind Smestads viser.

Med Anne Ma og Jan Erik

Usterud, Ole Geir Feste, Per

Kolstad og Einar "Wallen"

Mjåland.

Instruktør: Alex Scherpf

Agder Teater "På hjørnet"

(Caledonien)