Eva Sørhaugs spillefilmdebutfilm «Lønsj» fikk svært blandet mottakelse av norsk presse tidligere i år. Torsdag åpnet den Kritikeruken under Filmfestivalen i Venezia, som første norske spillefilm noen gang. Og mannskapet bak det svarte parallelldramaet hadde kanskje håpet på en bedre mottakelse der.

«Ikke et fullverdig måltid»

I en anmeldelse i bransjebladet Variety omtales filmen under tittelen «Kald lunsj» som «ikke et fullverdig måltid». Per Schreiners manus byr på et ironisk og av og til opprørende bilde av Oslo, skriver anmelderen og mener det finnes snev av Alfred Hitchcocks «Fuglene» i den. Det eneste likheten filmen, som ble sett av 75.000 nordmenn, har til fugler er begrepet kalkun, vil kanskje noen onde tunger hevde.

For enkle

Variety kaller de norske skuespillere «thesps» – et lite flatterende uttrykk brukt om skuespillere med litt for mye selvtillit.

Kritikeren mener skuespillerne leverer intense prestasjoner, men at de lener seg en anelse for mye på ett enkelt karaktertrekk, og hun trekker fram Aksel Hennies kasting på håret, Ane Dahl Torps engstelige glaning og Pia Tjeltas masochisme. Men sistnevnte beskrives som «sexy» til tross for den omtalte voldtektsscenen.

– Talent

Kritikeren mener Eva Sørhaug er et talent verdt å følge med på, og hennes debut som regissør beskrives som «kjølig behersket» og «visuelt oppsiktsvekkende».

«Lønsj» var den eneste filmen på programmet i Kritikeruken som allerede har hatt premiere. Den konkurrerer om prisen for beste debutfilm og en premie på 100.000 dollar. Den Nord-Amerikanske premieren skjer i september når Toronto filmfestival går av stabelen. I oktober blir den vist under London Filmfestival, melder Norsk Filminstitutt.

Blandet mottakelse

Bergens Tidende ga filmen terningkast 4 i forkant av premieren 1. februar. Aftenbladet ga filmen 2 og Adressa ga filmen 3. Dagbladet ga filmen 5, mens VG ga en 3'er.

Foto: Filmweb
Foto: Filmweb
Foto: Filmweb
Foto: Filmweb