KRISTIANSAND: Med et anbud på bygging av Kilden som overstiger budsjettet med et par hundre millioner kroner, har styreleder Stein Hannevik i Kilden har fått en pen bunke ubehageligheter i fanget.

Det kan bli vanskelig å bygge teater— og konserthuset innenfor en ramme på 1,3 milliarder kroner, og det store spørsmålet er hva som må ofres. Bølgeveggen, for eksempel?

— Nå får vi ta ting i riktig rekkefølge. Først må vi analysere anbudet og se hvor det avviker fra budsjettet og hvorfor det gjør det, sier Hannevik.

Allerede i dag går prosjektledelsen gjennom papirene sammen med fellesanbyderne Br. Reme og Kruse Smith, og tirsdag samles Kildens styre for å ta stilling til problemene.

Monopol

  • Vi har fått et anbud fra lokale aktører med topp kvalifikasjoner, men i og med at de er i en monopolsituasjon blir prisingen umulig. Om vi ikke finner løsninger med dem, får vi se etter andre alternativer, sier Hannevik.

Men styrelederen innser at det kan bli vanskelig å holde seg innenfor kostnadsrammen og reise Kilden med det innholdet og de kvaliteter som ligger i planene i dag:

— Det uheldige er at vi begynte å planlegge Kilden i 2002-2003 da det var finanskrise, og skal bygge i en høykonjunktur der det er mangel på arbeidskraft, sier han og fortsetter:

— Fra eierne, som er Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune, har vi fått et todelt mandat: Å reise et bygg av høy arkitektonisk og innholdsmessig kvalitet innenfor en gitt kostnadsramme. Dersom det ikke går i hop, er det opp til eierne om de vil gjøre noe med innholdet eller kostnadsrammen, sier Hannevik.

Stabbestein

— Styrets jobb er å veie de ulike kvalitetene opp mot kostnadene og foreslå hvor det kan gjøres endringer. Vi kan ikke få alt, og vi har følt det sterkt at kostnaden ligger som den viktigste stabbesteinen i det politiske mandatet, sier han.

— Betyr det at det er kvaliteten som ofres?

— Noen kvaliteter må muligens kuttes. Hva det eventuelt blir kan jeg ikke si noe om nå, men det er mange elementer som må vurderes både innvendig og utvendig.

— Prosjektleder Øystein Meland sa fra om dette allerede for et år siden da han trakk seg med den begrunnelse at det ikke lot seg løse innenfor kostnadsrammen?

— Meland var vår hovedrådgiver under arkitektkonkurransen og sa i 2005 at prosjektet var byggbart til den budsjetterte prisen. Han trakk seg for et år siden, på et tidspunkt jeg syntes var merkelig i og med at forprosjektet ikke var ferdig.

— Men han fikk rett?

— Premissene for det han sa var mer enn spekulative, og verken han eller vi kunne forutse at det skulle bli én anbyder til hovedentreprisen. På de øvrige anbudene ligger prisene så langt marginalt over budsjettet.

Åpenhet

  • Fædrelandsvennen ba på lederplass i går om åpenhet i prosessen og enkelte politikere ber om mer forklaring?

— Den kritikken må jeg si jeg ikke skjønner. Styret har aldri realitetsbehandlet noe forslag om ikke å ha full offentlighet, og vi har gjennom hele prosessen vist at vi er og vil være åpne. Det er fullstendig avgjørende for å skape entusiasme for gjennomføringen av prosjektet.

Når det gjelder politikerne blir de holdt løpende orientert. Vi er utnevnt av eierne for å realisere prosjektet, og er deres forlengede arm, ikke deres motpart.

— La oss se 50 år fram i tiden. Tror du noen vil takke for at dere sparte 200 millioner og fikk reist et middelmådig bygg? Hvorfor ikke be om de pengene det koster?

— Nå må vi drøfte og avveie alternativene i en åpen dialog med eierne, så får eventuelt de se på om de vil gjøre noe med mandatet som gjelder innhold og kostnader.

— Får vi et nytt teater- og konserthus på Silokaia i 2011?

— Det er et prosjekt med gjennomføringskrav som nærmer seg det umulige og der vi manøvrerer med stor usikkerhet, men jeg tror vi skal komme i havn.