ROCKHEIM: Lokaliseringsdebatten knyttet til opplevelsessenteret hadde høy temperatur og har etter enkeltes mening bidratt til at det foreløpig ikke er noe stort engasjement rundt Rockheim andre steder enn i senterets hjemby. Nå utfordrer imidlertid senterets spesialrådgiver for strategi og kommunikasjon, Arnfinn Bjerkestrand bergensere, siddiser, sørlendinger, østlendinger og alle andre i landet om å være med på å sette preg på senteret. Bjerkestrand avslører nemlig nå at den store "boksen" på toppen av det gamle mellageret på Brattøra skal dekoreres på en helt spesiell måte.

— Den skal dekoreres med de beste norske plateomslagene gjennom tidene, forteller han opprømt.

Han håper å overføre følelsen platekjøpere har når de sikrer seg et nytt album til veggene på senteret.

— De følelsene og opplevelsene et godt plateomslag gir kjøperen er det vi ønsker å ha på fasaden. Som kulturuttrykk har plateomslag nok vært noe underkjent. Det ønsker vi å gjøre noe med, forteller han.

Åpne

Rockheim skulle opprinnelig åpne for publikum i slutten av august, men i juni ble det klart at senteret ikke blir ferdig i tide. Noen ny åpningsdato er ikke endelig satt, men det vil sannsynligvis drøye til nærmere årsskiftet før publikum kan sette sine ben i senteret. Likevel vil det bli holdt en seremoni på den opprinnelige åpningsdatoen 20. august, og dagen etter vil den virtuelle delen åpnes for publikum. Bjerkestrand forteller at ideen om å bruke plateomslag til å dekorere Rockheim startet på kulturminister Trond Giskes kontor.

— Det var der tanken kom opp første gang. Jeg har snakket mer med Giske om dette, og han oppfordrer hele landet til å engasjere seg i dette. Han har også lovet å røpe sine favorittomslag underveis i kåringen, forteller Bjerkestrand.

Utvalg

Bjerkestrand inviterer nå leserne av Stavanger Aftenblad, Adresseavisen, Fædrelandsvennen, Bergens Tidende og Aftenposten til å være med på å bestemme hvilke plateomslag som skal blåses opp i gigantformat og pryde det nasjonale rockemuseet. Han har også alliert seg med forfatter og kulturjournalist Magnus Andersen Bettum og journalist og konsulent Marta Breen for å sikre at utvelgelsen får rockehistorisk tyngde. Breen sto bak boka "Piker, vin og sang – 50 år med kvinner i norsk pop og rock" og Bettum var redaktør for boken "Norske plateomslag – Et tilbakeblikk på norsk musikks utseende". I den omfattende boken så han nærmere på 414 norske plateomslag fra 1958 fram til vår tid. Å dekorere det nasjonale senteret med plateomslag har han naturlig nok sansen for.

— Jeg synes det er progressivt i så måte at man viser at det er det å gi ut plate som alltid har vært det største når det gjelder musikk. Å gi ut plate er liksom det det handler om. Plateutgivelser er jo milepælene til artister og arven de etterlater seg, sier han.

Cover

I forordet til boken skriver han at norsk coverkunst ikke står tilbake for andre lands lignende produksjon.

— Finnes det nok bra norske plateomslag til å dekorere et slikt senter i så stort format?

— Ja, absolutt. Jeg er veldig fan av norske omslag. Vi er best i Europa på dette.

Sammen med Breen har han plukket ut 40 plateomslag som leserne nå kan kikke nærmere på og stemme over. De ti beste omslagene skal kåres, og få plass på veggen. Det er god plass på Rockheim-veggene så det utelukkes heller ikke at flere av de 40 alternativene får plass etter hvert. Bettum forteller at utvalget hovedsaklig reflekterer strømninger og sjangre framfor enkeltartister.

— Det er viktigere å få til et representativt utvalg basert på evolusjonære trekk i norsk platehistorie enn å nødvendigvis trekke fram de "største" enkeltartistene, sier han, og legger til at de har valgt omslag som er gode ambassadører for en tid eller en trend.

Senter

Bettum har tro på at Rockheim kan bli et kraftsentrum i norsk musikkliv.

— Det amerikanske senteret som tilsvarer Rockheim, Rock and roll hall of fame, ligger jo i Cleveland. Det er jo ikke akkurat sentralt i USA. I hvor stor grad det blir et senter for hele landet avhenger av hvilken rolle de velger å fylle. Jeg har imidlertid inntrykk av at de har planer om å legge seg på en aktiv og involverende linje. At de er en aktiv aktør og ikke bare et hus med statiske utstillingslokaler er viktig. Det er også viktig at de bidrar til å reise problemstillinger og skape debatt, sier han.

Fakta om Rockheim:

  • Bygging av et nasjonalt opplevelsessenter for pop og rock i Trondheim ble vedtatt av Stortingen høsten 2005. * Senteret skal sørge for at Norges pop- og rockhistorie blir samlet inn, arkivert, digitalisert og formidlet både gjennom utstillinger og aktivitet i senteret og via nettsidene.

  • Regjeringen har i løpet av 2008 og 2009 bevilget totalt 90 millioner kroner til utvikling av virtuelt innhold og utstillinger i Rockheim.

  • Senteret har 3325 kvadratmeter med utstillingslokaler men skal også bli et virtuelt senter. Internettsiden rockheim.no inneholder en tredimensjonal versjon av selve museumsbygget og Rockipedia, en database for norsk pop- og rockmusikk.

  • Rockheim rommer også en konsertscene med plass til 400 mennesker.

Kilder: Rockheim.no , Kultur- og kirkedepartementet, Pir II Arkitektkontorer AS