For å begynne med det som manglet: Et kirkefestspill uten et spennende, nytt kirkemusikalsk verk er betenkelig. Det bør være en ubetinget oppgave for Kirkefestspillene å engasjere både norske og utenlandske komponister til å levere nye verk for urframføring nettopp i Kristiansand i mai. Et kirkefestspill uten en gedigen orgelkonsert er ei blemme. Et kirkefestspill i Bach-året, med kun én Bach-konsert, er dårlig utnyttelse av mulige tilknytningspunkter.Så kan vi ta det som er bygd opp som tradisjon gjennom 29 år: Gospelkonserten dagen før Dagen, 16. mai-konserten, var i år en større suksess enn på lenge. En vellykket kombinasjon av lokale og internasjonale artister viste seg fruktbar. Tidligere år har oppslutningen vært vekslende, og det er vel ingen selvfølge at det er gospelmusikk som nødvendigvis appellerer til de unge, om det var slik i år. Kan man tenkte seg andre av ungdommens musikkformer brukt i kirkelig sammenheng? I Trondheim arrangerte man techno-messe for et par år siden, for eksempel.Divisjonsmusikkens konsert, også en årlig foreteelse, fant lite publikum tross god kvalitet, her ligger en dårlig utnyttet ressurs. Åpningskonserten med lokale krefter har etter Bjarne Sløgedals tid som domorganist og leder av Kirkefestspillene vært preget av «trygg» og velprøvd gammel musikk. Tidligere var det tradisjon for uroppførelser på åpningskonserten.Av nye trekk ved Kirkefestspillene merker jeg meg «Lovsangskvelden» som en publikumsmessig suksess, men mener stadig at den lignet for mye på et godt, gammeldags teltmøte. Hva med å gå nye veier også i lovsangen, slik Egil Hovland gjorde med sine salme-arrangementer for 30 år siden? Og hva med å la publikum få oppleve å synge sammen med fullt symfoniorkester, Divisjonsmusikken og Kristiansand Kammerorkester?Festspillrevyen har nå vært kjempesuksess i to år. Neste år bør den være helt annerledes. Går det an å samarbeide med Agder Teater? Når de er ferdige med «Kråka» i Lindesnes har de kanskje ressurser til å gå inn med full tyngde i Kirkefestspillene?Det viktige seminaret om romanifolket og deres forhold til kirken var ytterst engasjerende, og en milepæl for Domkirken, om ikke for Den norske kirke. I den sammenheng var konserten med romani— og sigøynerartister søndag kveld en meningsfull begivenhet. Kunstutstillingen kan bare betegnes på én måte, en kunstnerisk suksess og enda en milepæl for Kirkefestspillene.Det er ikke én kunstnerisk leder som har preget årets kirkefestspill, snarere en uoversiktlig mengde mennesker med varierende kunstnerisk innsikt og kapasitet. Mengder av god vilje har der åpenbart vært. Kirkefestspillene bør ta kritikken om manglende kunstnerisk ledelse svært alvorlig, og jobbe hardt både med profil og program for årene som kommer. Når neste års 30-års jubileum opprinner, må Kirkefestspillene bekrefte at de forsvarer en status som nasjonal festival, samtidig som det er viktig å ta vare på den bredden som er vunnet ved de siste års nyorientering.