BERGEN: Stian Hafstad fra Førde og Christer Larsen fra Grimstad har skapt en klikkmagnet på internett,skriver bt.no.

Siden 2008 har de publisert satire på kjente filmer gjennom YouTube-kanalen «PistolShrimps», med stor suksess, men det virkelige gjennombruddet kom med 100-årsjubilanten Titanic.

Videoen er sett 14,8 millioner ganger siden den ble publisert 7. april.

Star Wars inntok båten

I en av skytescenene i Titanic er en av skuespillerne byttet ut med en stormtrooper fra Star Wars. Og når passasjerer hopper over båtripen, eksploderer de i vannet.

De to guttene har plassert seg selv midt i dramaet, på passende steder.

Samtidig er det cirka 730 millioner færre treff enn Justin Bieber.

— Det er veldig artig. Det ble fort vår mest sette video. Samtidig er det cirka 730 millioner færre treff enn Justin Bieber. Så vi må kanskje begynne å jobbe litt hardere, sier Stian Hafstad.

- Hvordan vil du beskrive det dere gjør?

— Vi gjør for det meste filmparodier der konseptet er at vi putter oss selv inn i kjente filmer som for eksempel Harry Potter, slik at det ser ut som vi er en del av filmuniverset.

Stian Hafstad og Christer Larsen klipper seg selv inn i kjemte filmer. Her er Stian Hafstad nettopp truffet av et skudd fra Titanic. Foto: Youtube.com

Fikk ideen på fest

Nå studerer 26-åringen regi på Columbia-universitetet i New York, mens Larsen er ansatt hos Flimmer Film i Bergen.

Begge har en bachelorgrad i film— og tv-produksjon fra Universitetet i Bergen, der de fant hverandre. Ideen dukket opp på en fest.

— Vi sto og pratet, og jeg sa: «Jeg har alltid hatt lyst til å klippe meg inn i Harry Potter». Og Christer sa: Jeg også! Jeg har faktisk kostymer. 6-8 måneder senere var videoen klar, forteller Stian Hafstad.

— Vi har ikke tjent noen penger foreløpig, men målet er å skape et levebrød, enten innenfor film, TV eller internett, sier han.

CV-en lyser det av. Hafstad har også vunnet priser for egne prosjekter. Studentfilmen «Nemesis» vant Friars Club Comedy Film Festival i New York. Sammen med en medstudent fikk han tredjeplass i VM for bibliotekreklame med en video for Universitetsbiblioteket i Bergen.

Filmselskapene klager ikke

Filmselskapene har stilltiende godtatt duoens påfunn.

titanic1.jpg Foto: Youtube

— Vi mener at det vi gjør, er såkalt «Fair Use», det vil si at det er innenfor en del av copyright-lovgivningen som tilsier at det kan være lov å bruke rettighetsbelagt materiale, for eksempler i parodier. Men dette blir vurdert fra sak til sak, så det er vanskelig for oss å vite om vi tråkker over eller ikke, sier Stian Hafstad.

— Foreløpig har de fleste selskapene latt det passere som god reklame, og det er jo flott. Vi hadde ikke hatt mye å stille opp med om Warner Brothers sendte sin advokathær etter oss, legger han til.

Daglig leder i Vestnorsk Filmsenter, Irmelin Nordahl, sier til Byavisen i Bergen at hun ikke er i tvil om at vi får se mer fra de unge filmskaperne.

— De er veldig kreative, og har tydeligvis en stor filminteresse. Publikum og antall seere de har fått er helt unikt, sier Nordahl.