KRISTIANSAND: Fædrelandsvennens anmelder Emil Otto Syvertsen trillet seks på terningen til premieren av "West Side Story" i Kilden fredag kveld.

— Stillheten er voldsom til slutt. Ikke noe teppe går ned. Scenen er grelt åpen. Et tungt mørke senkes over sal og scene. Orkesteret toner ut med pinglete rester av musikken som nylig fylte salen med fyrige rytmer, skjønne melodier og strålende kaskader av klang. Såre harmonier henger igjen og fyller rommet med smerte. Tragedien er fullbrakt. Kjærligheten tapte for ondskapen, skriver Syvertsen.

LES OGSÅ: Fædrelandsvennens anmeldelse

Han er ikke alene om å gi god kritikk til den verdenskjente musikalen.

VG

VGs anmelder, grimstadmannen Jon Selås, gir også en sekser i dagens utgave av VG. (Ikke på nett).

— Intet ble spart på under byggingen. Ingenting er spart på under forestillingen. Det sitrer fra første stund: Et noen-ogførti-personers Kristiansand Symfoniorkester, leverer livemusikk av sjeldent omfang. Og 31 sangere, danserne og skuespillerne inntar en megetsigende, funksjonell og høyst effektivt scenografi, skryter Selås.- Det gjelder bare for enhver ny forestilling å bevare friskheten og autentisiteten i et etter hvert litt alderstegnet stoff. Men det er gjort forsiktige moderniseringer, særlig i forestillingens språk. Og det fungerer glimrende, skriver Selås videre.

Dagbladet

Dagbladet er ikke fullt så fornøyd. Anmelder Lillian Bikset mener at oppsetningen er "litt for snill og altfor søt" og gir terningkast fire.

— Pent er det hele veien. Men det blir også motstandsløst, og det får ikke fram den emosjonelle kraften historien kan ha, skriver anmelder Bikset.

Bikset skriver også at det er tydelig at musikken er vektlagt fremfor dansen.

— I Agder Teater-versjonen ligger koreografien nær den originale, elegant og narrativt. Men likevel kommer dansen i skyggen av musikken. En får inntrykk av at hovedrolleinnehaverne er valgt mer for sine sangferdigheter enn for sine evner som skuespillere, skriver Bikset.

Aftenposten

Aftenposten har også anmeldt musikalen , uten å trille terning. Anmeldt Mona Levin åpner med å skryte av hvor flott utformet Kilden er og mener videre at forestillingen ligger tett opp mot Shakespeares og Bernsteins original.

— Første akt var treg på premieren, men andre akt tok seg sterkt opp. Da kom den dirrende nerven og fremdriften inn, skjebnene berørte og rystet. Sånn skal det være, skriver Levin.

Aftenposten legger også vekt på at det i orkestergraven sitter 44 sprell levende musikere. Avisen mener at man på Broadway ikke har tatt seg råd til noe tilsvarende siden 1957, året da musikalen hadde premiere.