— Vi skal ti-elleve mann på turne, og vi søkte Sørf om 30.000 kroner. 10.000 kroner er jo penger, men det er ikke mye penger. Det dekker kanskje bensin og litt mat til hver av oss, sier Even Øygarden, vokalist i Tenderleaves. Bandet skal på en ti konserters turne i Danmark og Norge sammen med I Sing My Body Electric, og nå har Sørf gitt dem 10.000 kroner på deling til dette.

Den såkalte «rockemillionen» deles årlig ut av Kristiansand kommune, og det er Sørf som forvalter tildelingene som blant annet skal gå til arrangørstøtte og turnestøtte til lokale band.

Fandens oldemor

Terje Dragseth mener det ikke er riktig å gi så mye av midlene til arrangører på bekostning av artistene. Foto: Tore André Baardsen

— 10.000 til ti dagers turne for to band?! Det er jo en joke. Og dessuten: hvorfor skal konsertarrangører sope inn kommunal støtte når utestedene tjener penger på å selge øl og fandens oldemor? Sørf bør heller gi mer støtte til bandene som gjør jobben og ikke til kommersielle aktører, sier Terje Dragseth. Han er vokalist i I Sing My Body Electric.- Hvis musikerne skal ha betalt trenger vi til sammen 200.000 kroner til turneen. Vi hadde tenkt å dra i mai, men turneen er nå utsatt til vi har fått svar på søknaden til Norsk kulturråd, sier Even Øygarden i Tenderleaves.

To tredeler til arrangører

Til sammen har Sørf i denne omgang gitt 50.000 kroner i turnestøtte til seks band. Ingen har fått mer enn 15.000 kroner. Samtidig har to konsertarrangører fått penger. Karmakosmetix har fått 40.000 for å lage konserter på Håndverkeren i vinter og vår, og på Generalen til sommeren. Trash Pop har fått 60.000 kroner for å sette opp 25 konserter i vårsemesteret.

— Det må være mulig å prioritere turnestøtten slik at den som får har sjanse til å få noe ut av den. Og for det andre synes jeg altså at mer av pengene bør gå til bandene som faktisk gjør jobben, og ikke til arrangørene, sier Dragseth.

Helt nødvendig

— Dragseth har selv bedt om å få spille på Håndverkeren. Har han tenkt på at støtten vi får vil komme ham selv til gode om han opptrer her, spør Karmakosmetix' Jan Kenneth Transeth retorisk. Han sier Sørf-støtten til Karmakosmetix og andre arrangører er helt nødvendig og vel anvendte penger for byens kulturliv:

— Vi har hatt 100 publikummere i snitt på konsertrekka på Håndverkeren i vinter, og det er veldig bra. En må tenke på at Håndverkeren selv har tatt risiko med å investere mye i oppgradering av lokalet og lyd og lys. Karmakosmetix tar risikoen ved konsertene som på det meste kan være opp til 30.000 kroner. Støtten kommer også lokale leverandører som lydfolk, teknikere til gode, foruten artister, sier Transeth.

Trash Pop

På Pir 6 har Trash Pop fått 60.000 kroner for å lage 25 konserter i vinter- og vårsemesteret.

— Det er litt mindre enn de 80.000 vi fikk i fjor høst. Det er ikke bare her i Norge det er slik at man er avhengig av støtte for å drive denne typen virksomhet. Selvsagt skulle vi ønske at billettinntektene dekket utgiftene, men dessverre er det ikke slik, sier avtroppende Trash Pop-leder Gijs Mans.

Sørf svarer

Bør turnestøtten fordeles på færre? Og er det riktig å gi dobbelt så mye til arrangører som til band?

— Først vil jeg påpeke at Kristiansand er den eneste byen hvor kommunen har en slik ordning. Og vi har fått ekstremt mange gode tilbakemeldinger på den siden starten i 2009. Det kommer veldig mye aktivitet ut av det som tross alt er ganske beskjedne midler, sier Kjetil Nordhus daglig leder i Sørf.

Det er en tildelingskomite bestående av ett medlem fra kommunen, en fra Vest-Agder Musikkråd og en fra Sørfs styre som foretar fordelingen av midlene.

— Det er folk med sju års erfaring fra musikkbransjen i byen som foretar disse tildelingene. De mener de allerede prioriterer ganske hardt når det gjelder bandene som får pengene. Det er mange flere enn de som får som søker, og vi vil også ta vare på dem som kanskje ikke har holdt på så mange år. En slik tildeling som dette kan være nok til at de kommer seg ut på veien for første gang, sier Nordhus.

Når det gjelder fordelingen mellom turneer og arrangører er denne slik vi mener det er riktig i Kristiansand i 2014. Det er typisk for hele Norge at det er vanskelig å få utesteder og scener til å betale mer for å ha konserter, og ofte er svaret du får at de taper penger på å ha konserter. Det er jo dessuten slik at arrangørstøtten også kommer lokale band til gode, ettersom for eksempel Trash Pop booker en god del av disse, sier Nordhus.