KRISTIANSAND: - Vi gjør dette fordi det i år er 400-års markeringen for Shakespeares død, forteller teatersjef Birgit Amalie Nilsen.

Lørdag er det nemlig premiere på «Romeo og Julie» på Kilden. Forestillingen skal også ut på turné og skal vises for 20.000 barneskoleelever i Vest-Agder og Aust-Agder gjennom Den Kulturelle skolesekken.

— Evige tema

«Romeo og Julie» i sin originalform varer i rundt 2,5 timer, men i Agder Teater sin versjon er handlingen forkortet til å passe inn i en skoletime. Dessuten foregår handlingen i fremtiden, i år 2416, der det både brukes både hologram og ståbrett.

Historien om Romeo og Julie er ganske brutal

— Det er artig å gå videre, og ikke se tilbake. Shakespeare skriver om de evige tingene, kjærlighet, hat og krig. Det vil alltid være der. Derfor har vi valgt å sette handlingen til fremtiden. Det kan også appellere mer til barn, utdyper regissør Steffen Mulder.

Dukketeater

På scenen er det både mennesker og dukker. Mens skuespiller Ina Marie Brekke og Ann Ingrid Fuglestveit-Mortensen entrer scenen i heftig sverdduell, roer det seg når dukken Romeo kommer til syne. Hans utkårde Julie er også en dukke.

Ina Maria Brekke og og Ann Ingrid Fuglestveit-Mortensen i sverdkamp i år 2416. Foto: Sondre Steen Holvik

— Historien om Romeo og Julie er ganske brutal. Det er to drap og to selvmord. Ved å bruke dukker blir det ikke fult så brutalt for de minste. Med dukker har man mange flere muligheter. De kan fly og de kan hoppe, forteller Mulder.

Han har prøvd å bevare originalteksten så godt som mulig, men har satt inn en forteller som kan hjelpe de minste tilskuerne til å forstå handlingen.

Ikke lykkelig slutt

Steffen Mulder mener foreldre bør komme å se teaterstykket sammen med barna sine.

— Det er utradisjonelt for barn å se noe som ikke har en lykkelig slutt. Det er godt for barn å se det også. Det blir mer realistisk, for det er ikke alltid at ting har en lykkelig slutt, sier han.

Ina Maria Brekke som fru Capulet. Foto: Sondre Steen Holvik

På scenen står tre skuespillere som spiller flere roller, Ina Marie Brekke, Ann Ingrid Fuglestveit-Mortensen og Lars Emil Nielsen. De synes alle at det er stas å jobbe med Shakespeare anno 2416. > Vi gleder oss til å møte barna

— Det er kjempegøy. Det er fantastisk stoff å jobbe med. Jeg jobbet mye med Shakespeare da jeg gikk på skole i England. Å gjøre det på en helt annen måte er litt skummelt, men jeg har veldig godt av det. Men man går helt bort av det tradisjonelle, hvordan det er satt, og man skal gjøre det tilgjengelig for barn, forteller Brekke.

Spent på teknikken

Å jobbe med dukker er også uvant for skuespillerne.

Ann Ingrid Fuglestveit-Mortensen har kontroll på Julie, mens Lars Emil Nielsen spiller ammen. Foto: Sondre Steen Holvik

— Det veldig spennende. Jeg har ikke jobbet med denne typen figurteater før. Det er en helt annen måte å jobbe med tekst og bevegelse på. Jeg tror også at det kan skape en liten distanse til det mest dramatiske, mener Lars Emil Nielsen.Da det tidligere denne uka var pressevisning på Kilden, var det litt teknisk trøbbel, blant annet med hologrammet. Skuespillerne er naturligvis litt spente på teknikken i forkant av premieren, men gleder seg mest til å komme seg ut på veien.

— Vi gleder oss til å møte barna, sier Ann Ingrid Fuglestveit-Mortensen.