Resultatet er et gjennomført tøft rockealbum, i alle fall to tredjedeler av veien.

Samlet ingen revolusjon — hverken for musikkverden generelt eller bandet selv - men et nytt bevis på at noe er sikrere enn det meste annet i norsk musikk.

Vokalist Sivert Høyem, gitarist Robert Burås, bassist Frode Jacobsen og trommeslager Simen Vangen (som nå har sluttet) dro til Los Angeles og produsent George Drakoulias for å gjøre seg fete denne gangen. Og "The Deep End" er tydelig merket av turen over dammen. Den mørke melankolien fra bandets to første plater, og den sintere punken fra det tredje, er her blandet med mye annet typisk amerikansk.

Både den fantastiske singlen "The Kids Are On High Street", "On Your Side" og eneren "Elektro Vakuum " er velkjent, melodisk alternativrock.

Svakere "Running Out Of Time" er pur blues, "Hold On To You" en suggererende ballade, mens "Hard To Come Back" er rettfrem rock'n'roll med et sykt gitardriv, "Slow Builder" ender i gospel, og "Stories From The Streets" er en latininspirert rakker som blir livefavoritt fremover.

Men musikalsk genrelek er én ting, det sterkeste med "The Deep End" er at bandet utfordrer og henter frem det beste av seg selv der det sitter.

Vokalist Høyem har nok aldri sunget sine mørke, enkelte ganger noe mer oppløftende tekster på bedre, mer variert og levende vis.

I tillegg bør tryggheten som gitarist Burås og bassist Jacobsen opererer med bli norsk rockepensum, plassert i læreboken.

At noen av de mer bråkete melodiene og den rolige avslutteren "Sail Away" er for anonyme og mangler hook'en til å trenge lengst inn i sjelen selv etter én ukes bruk, trekker albumet brått ned fra øverste hylle.

Men glem det fort, det beste på "The Deep End" er en ny vital kraftferd i mørket.

ROBERT HOFTUN GJESTAD

Kraftfullt nok

Madrugada

The Deep End (EMI)