KRISTIANSAND: — Munch og Picasso har stått og jobbet på den pressa, sier Per Fronth og tar enda en slurk av kaffekoppen mens han titter bort på stålmonsteret fra 1896.Det tok en halvtime i Kristiansand Grafiske Verksted før Fronth fant det for godt å fortelle at lito-pressa han og en gjeng ildsjeler hentet opp fra Paris, har vært brukt av kunstnere som er mye mer kjent enn ham selv. Vi befinner oss inne i det gamle artilleriverkstedet til sjøforsvaret på Odderøya. Her har KGV og flere andre kunstinstitusjoner etablert seg det siste året, og her skal Per Fronth med flere vise hvordan pressa virker på kulturnatta i morgen kveld.- Vi er stolte og glade over å kunne vise oss fram, sier Fronth. Han sitter i styret i KGV, som nå har eksistert i nøyaktig ett år. Etableringen ble støttet av Cultiva, foruten de 5-600.000 kronene som ble samlet inn av initiativtakerne, deriblant Bernt Bisseth og Kjell Nupen. Nå blir institusjonen brukt av etablerte kunstnere som Ulf Nilsen, Bjørn Karlsen og Ida Lorentzen. Dessuten kommer folk fra både Færøyene og Spania for å bruke verkstedet.En annen side av virksomheten er rekrutteringsarbeid til en kunstform Fronth frykter for fremtiden til. Elever fra både Tangen videregående skole og kunstfag på HiA har vært på besøk på KGV.Selv om verkstedet har tre underavdelinger og flere presser, er det altså Paris-pressa som er hjertet i bedriften. I betonggulvet kan vi se sporene som ble satt da den ble kjørt inn.- Den unnslapp omsmelting til kanoner under første verdenskrig. Den krever kjærlighet, og gir kjærlighet tilbake. Det er først nå vi begynner å få tunet den slik at den gir topp resultater, sier Fronth.Og resultatene kan du altså se i morgen kveld når Fronth viser fram verkstedet sammen med sjefstrykker Rikhardur Valtingojer og trykker Anders Fredriksen.