KRISTIANSAND: Et helt ensemble av dukker levendegjør Moliéres siste dager. Inn i nedtellingen er lagt en masse små morsomme og til dels groteske begivenheter samt livsvisdom og små og store morsomheter, og noen provokasjoner. Ikke rart at en fullsatt sal reiste seg spontant og jublet mens vi klappet så vi ble varme i hendene. Tranter har vært på Figurteaterfestivalen flere ganger tidligere, og han bør bli fast post på programmet, i alle fall om man vil sikre seg et høydepunkt hver festival. Bare hendene

"Quatre Mains — Fire hender" er en forestilling for fire hender med Andrew Dawson og Jozef Houben. Minimalt er det når fire hender utspiller sin dramatikk på et bord kledd med en sort duk. Og ved hjelp av musikk tar de oss med inn i ulike livssituasjoner, i møter, avskjeder, kafébesøk, flørting og samleier. Det er utrolig hva fire hender er i stand til å visualisere, og i en situasjon hva fire armer er i stand til å skape, der armene roterer i sirkler med en slik fart at vi som publikummere bare ser konturene av sirklene - som et slags hjul i bevegelse. En time ble likevel for mye i en forestilling uten dramatisk oppbygging eller budskap. Om den visuelt imponerte, var den ikke sterk nok til å holde publikum i ånde over så lang tid. Måneferd

Andrew Dawson sto også for oppsetningen "Space Panorama". I løpet av en halvtime lar han oss gjenoppleve Apollo 11s måneferd for 30 år siden gjennom håndbevegelser. Båndopptak med røsten til amerikaneren Gavin Robertson som beskriver romfartøyets ferd og Shostakovich' 10. symfoni toner ut over høyttaleranlegget. Og i denne forestillingen er dramatikken på topp, og beskrivelsene stort sett meget konsise, klare og flotte. Vi kjenner igjen TV-bildene fra den store begivenheten i 1969, og Houbens ironiske anslag gjorde dette til en stor halvtime. På tur med Lasse Åkerlund

I en versjon av "Rottefangeren i Hameln" tar svenske Lasse Åkerlund og Åsa Karlberg oss med til Hameln - fra stolene våre på Intimscenen i Kristiansand, via Danmark til Tyskland. De to tar oss med inn i ulike miljøer i byen, vi er på fisketur, på byens vertshus, på grønnsakstorvet og får innblikk i livet til byens innbyggere. Rekvisittene er et bord og en stol. Åsa Karlberg spiller på sine fløyter. Og jeg kan love at de fanget publikum med varme og humor da vi hørte om rottene som havnet på fylla og om paret som satt på et lager av 50.000 rottefeller de ikke fikk omsatt etter at rottefangeren hadde fått bukt med problemet i byen! I teknikkens tidsalder er fortellerkunstnere som Lasse Åkerlund både viktige og unike. Moliére, Stuffed Puppet Theatre, Nederland

Råttfångaren i Hameln, Teater Allena, Sverige

Quatre Mains og Space panorama, Dawson and Houben, England Randi Berge Svendsen

og Emil Otto Syvertsen