KRISTIANSAND: — Vi ønsker å gi kristiansanderne en ny opplevelse av byen sin, sier Jan Bang, kunstnerisk leder for Punktfestivalen.

Derfor utfordret han og Erik Honorè den verdenskjente trompetisten Jon Hassell til å tukle med kirkeklokkene. Prosjektet heter ”Near Far – bells in Kristiansand”, og er spesiallaget for Punktfestivalen.

Fra klokken 08 om morgenen til 22 på kvelden vil du hver time få høre hvordan han har farget lyden. Hassels skal først spille inn sine melodier som skal høres hver time. Dette gjør han via tangenter koblet til en datamaskin som får klokkene til å kime i riktig melodi. Den autentiske klokkelyden og melodien blir så igjen spilt inn via mikrofon i klokkerommet. Så blir det sendt gjennom et dataprogram som får en klokke til å høres ut som fire, for eksempel. I tillegg legges det klanger og andre effekter oppå. Dette blir da et mini-musikkstykke som avspilles umiddelbart etter times-markeringen. Alt sammen kan du høre under hele festivalen, som varer fra torsdag til og med lørdag.

— Jeg har alltid vært opptatt av skala, stor skala og liten skala. For eksempel på forskjellen mellom en sterk lyd som man hører langt borte fra, og den samme lyden spilt veldig svakt veldig nær lytteren. Selv om lydene treffer øret samtidig med samme intensitet, vi de bli opplevd svært forskjellig – psykologisk sett, skriver Hassell selv i Punkt 2008 magasin.

Onsdag kom han til Kristiansand og brukte store deler av dagen på å gjøre klar klokkespillet.

— Kommer kristiansanderne til å få sjokk, Bang?

— Nei, det kan jeg aldri innbille meg. Det kommer til å bli ganske annerledes det folk er vant til, men det kommer til å bli vakkert. Det er jeg sikker på.

Domkantor Andrew Wilder er mannen som på vegne av Kristiansand domkirke har gitt Punktfestivalen lov til å tukle med klokkene.

— Det er helt fabelaktig at de tar utgangspunkt i det tradisjonsrike klokkespillet som bare spiller koraller, og lager et moderne uttrykk av det. Det er så utradisjonelt for folk som er vant til høre den vanlige runden hver time. Nå kommer det noe helt annerledes, sier Wilder entusiastisk.

Han mener kirken skal ha stor takhøyde både for musikk som spilles inne og for det som kommer fra klokkespillet. Tidligere er Start-sangen spilt fra klokketårnet, det samme er sørgemusikk under markeringen av krystall-natten.

— Men det er viktig at ikke klokkespillet blir et pa-anlegg for hvem som helst. Det må være en god sak i en god sammenheng, sier Wilder.

Hassells interesse for lyd og stor og liten skala har vært med ham siden 70-tallet. Nylig brukte han klokke-lignende harmonier i et verk han skrev for et stort kor. Og i magasinet fortsetter Hassell:

”So – with a history like this, how could I turn down an invitation to dream up something with the bells of a church in a lovely little town at the southern tip of Norway called Kristiansand?”

Punktfestivalen

I dag begynner Punktfestilvalen i Kristiansand.

Utstillingen ”77 million paintings for Punkt” av Brian Eno åpner på Sørlandets kunstmuseum.

Thom Hell spiller på Kick.

Jon Hassels ”Near Far – bells in Kristiansand”, lyder fra Domkirken.

Punkt Elope arrangeres på Charlies bar.