Ikke siden TNS Gallup overtok seermålingene i Norge i januar 2000 har TV 2 hatt en dårligere måned enn august 2009. For første gang bikker kanalen under 20 prosentpoeng i markedsandeler, noe som er dramatisk for en kanal som bare for et par år siden hadde som mål å ligge gjennomsnittelig over 30. Det er heller ikke lenger siden enn i andre kvartal i fjor – altså april, mai og juni 2008 – at TV 2 var landets største TV-kanal med en markedsandel på 28,4 prosentpoeng.

Negativt for posisjonen

– Dette er selvsagt veldig negativt for den posisjonen TV 2 har bygget opp som den dominerende kommersielle TV-kanalen i landet og som har vært TV 2s sterkeste kort overfor annonsørene. Når de plutselig havner under tjue prosent, har de mistet den dominerende posisjonen, sier mediedirektør og analytiker Jarle Thalberg i Aegis Media.

Hovedkanalen og TV 2 Zebra utgjør samlet en markedsandel på 22,9 prosent – nesten nøyaktig det samme som i fjor, på grunn av én prosents økning på Zebra.

– TV 2 selger annonsene for disse kanalene sammen, så det er dette som egentlig betyr noe. Men en seer på hovedkanalen er mer verdt enn en seer på Zebra, sier medieanalytikeren.

Bak hovedkanalen TV 2 følger TVNorge og TV3 med markedsandeler på forholdsvis 8,3 og 6,8 prosent i august.

– Før var det gjerne slik at ingen annonsekampanjer kunne fungere uten å være på TV 2. Nå er det et reelt alternativ for annonsører å ikke ha dem med. TV3 og søsterkanalen Viasat 4 ser for eksempel en vekst i reklameinntektene, og er vinnere i markedet, sier Thalberg.

«X Factor» viktig

Han er sikker på at hovedkanalens markedsandel vil ta seg opp allerede i september.

– August er en dårlig måned generelt. Innholdet på både TV 2 og andre store kanaler har vært labert, og det er lite annonsekroner i markedet. TV 2 legger ikke inn kruttet før nå og frem mot jul.

Kruttet Thalberg snakker om, er blant annet storsatsingene «Skal vi danse?», «Jakten på kjærligheten» og det «Idol»-lignende konseptet «X Factor». Suksessen til det sistnevnte kan bli avgjørende, mener medieviter og stipendiat Helle Sjøvaag ved UiB.

– TV 2 vil være avhengige av at «X Factor» slår godt an. Konseptet har også vist seg som en suksess i andre markeder, sier hun.

Særlig blant tenåringene har kanalen mistet seere – i aldersgruppen 12 til 19 har markedsandelen gått fra 21,1 til 14,5 prosent på ett år.

Sjøvaag mener TV 2s underholdningsprofil i stor grad er med på å forme kanalens identitet hos seerne.

– Se bare på «Idol» – alle vet at det går på TV 2. De håper nok at «X Factor» skal få den samme funksjonen.

Medieviteren mener også kanalen kan gjøre lurt i å styrke satsingen på innkjøpte dramaserier i beste sendetid.

– Det har de hatt hell med før. Nyheter og sportssendinger trekker publikum uansett – de trenger god kvalitet på dramaseriene, konkluderer Helle Sjøvaag.

Økning for TV 2-huset

– Det er riktig at hovedkanalen til TV 2 går tilbake, men det er viktig å se TV 2-huset under ett, sier informasjonssjef i TV 2 Marianne Røiseland.

TV 2 har opprettet en rekke nisjekanaler, blant annet Nyhetskanalen, TV 2 Filmkanalen, TV 2 Zebra og TV 2 Sport. Samlet sett hadde alle TV 2s kanaler en markedsandel på 26,0 prosent i august. Dette er en økning på 1,1 prosent i forhold til samme tid i fjor.

– Samlet sett klarer vi oss godt. Men det er klart at august har vært en dårlig måned for hovedkanalen.

Røiseland forklarer nedgangen med overgangen til det digitale sendernettet.

– Det er først nå man virkelig ser effekten av digitaliseringen. Seerne har fått flere TV-kanaler å velge mellom. Tidligere var vi i en særposisjon, nå har vi knallhard konkurranse ikke bare i helgene men hver eneste dag og hver eneste time.

– Hva gjør dere for å få tilbake seerne?

– Ved å holde fokus på dem og lage gode programmer. Det er like før høstsatsingen starter med blant annet «Jakten på kjærligheten» og «X Factor». Dette er programmer vi regner med vil trekke godt med seere. Jeg er hellig overbevist om at TV 2s hovedkanal vil komme godt over 20-prosentgrensen igjen, sier Røiseland.

Hvorfor går det dårligere med TV 2, tror du? Si din mening i kommentarfeltet.