KRISTIANSAND: — Jeg tror nok det er en del festivaler som skulle ønske at de var like forutseende som Skral festival når sommeren kommer, sier Faro-redaktør og musikkanmelder Asbjørn Slettemark, til fvn.no, etter å ha hørt at Grimstads største festival er historie.

Det er bare få uker siden Slettemark sammen med flere andre festivaleksperter spådde kroken på døren for svært mange musikkfestivaler denne høsten. Han fikk rett raskere enn han hadde regnet med.

Les også: Eksperter spår festivaldød

— Hva tenkte du når det var Skral som var første festival ut?

  • Først ble jeg litt overrasket. Hva er det de har gjort galt nå, men det er åpenbart at Skral i motsetning til andre festivaler ikke gambler. Det er en festival som innser at de ikke har økonomien til å være med på neste års hardkjør, sier Slettemark til fvn.no.

Blodig festivalsommer

For hardkjør blir det når kampen om neste års festivalpublikum begynner.

— Det blir en blodig festivalsommer. Noen kommer til å tjene store penger og andre kommer til å tape store penger, spår Slettemark.

- Hva er det som gjør det så utfordrende å drive musikkfestival i dag?

— Det er klassiske ting som det at du er prisgitt faktorer som du ikke bestemmer over selv. Værguder alene er i stand til å knuse festivaler, sier Slettemark.

Han peker også på den enorme konkurransen festivalene imellom samt de høye artisthonorarene. Det koster skjorta å få de beste artistene og konkurransen festivalene imellom er med på å presse allerede stive priser skyhøyt.

  • Artister er ikke dummere enn andre forretningsmenn enn at de skjønner at her er det penger å hente, påpeker Slettemark.

- Ingen fasitsvar

Han har ingen fasitsvar eller suksessoppskrift på hvordan man som festival skal overleve i dagens marked.

— Da hadde jeg startet festival selv og blitt millionær, ler Slettemark.

Han peker likevel på flere viktige elementer for å sikre en festival.

  • Innad må man ha en bunnsolid økonomistyring. Man må ha flinke folk eller samarbeidspartnere på booking, og man må ta publikum på alvor og gi dem valuta for pengene, råder Slettemark.

Han trekker frem Countryfestivalen i Seljord som et godt eksemple på noen som har lykkes. Festivalen ligger an til å få en omsetning på 20 millioner kroner og et resultat på 8 millioner, hvilket gir en imponerende driftsmargin på 40 prosent.

- Kvalitet i alle ledd

Slettemark berømmer festivalen for å fokusere på enkle ting som gode sanitære forhold, hjemmelagd og god mat og festivalens teltkart som gjør at man kan bestille campingplass på forhånd.

— Deres fokus er på kvalitet i alle ledd, sier Slettemark.

Til tross for at begge festivalene leverte svare tall i år, kan ikke Slettemark se for seg en verden uten Roskilde, og håper å ikke se Hove gå dukken.

Slettemark pekte ut Hove og Roskilde som to festivaler som trolig vil klare seg da han spådde festivaldød for noen uker siden.

  • Jeg klarer ikke å se for meg en sommer uten Roskilde. Det er uten sidestykke den beste festivalen jeg har vært på. Hove på sin side er en blanding av at de har fått til såpass kule ting, samt kvaliteten i det musikalske programmet, at jeg håper at det går, sier Slettemark og legger til:

  • Men jeg skal aldri si aldri.