PLASTBÅTKONSTRUKTØR: Eivind Amble (t.v.) har tegnet båten Harald Halvorsen kjørte fort med på lørdag Foto: Jon Anders Skau
YRTE: Det var uvanlig mye aktivitet i småbåthavna i Nodeviga lørdag. Foto: Jon Anders Skau
STILRENT: De gamle plastbåtene tok sjøen med eleganse. Foto: Jon Anders Skau

— Denne båten kjøpte jeg tilbake fra Holland for å restaurere den. Den er fra 1965, sier Roald Skibsrud der han ligger og dupper i Nodeviga i sin Skibsplast Seamaster 15 med mahognydekk og rød trim. Med seg som copilot har han barnebarnet Catarina Skibsrud, og i rundt ham i vika skinner og blinker det i pastell og hvitt fra nitten andre klassiske plastbåter.

20 farkoster deltok da Vest-Agder-museet lørdag arrangerte regatta for andre året på rad for plastbåter fra 1955 til 1980. — Vi har deltagere fra Rjukan, Stavanger, Seljord, Lillestrøm og Evje. Det er båter av alle avskygninger, og mange av dem er ennå i daglig bruk, sprudler primus påhengsmotor Per Grimsgaard fra Vest-Agder-museet. Det er han som har dradd i gang museets prosjekter med å restaurere gamle plastbåter, og han har også vært blant initiativtagerne til plastbåtutstillingen som har ligget fortøyd i Nodeviga hele sommeren.

Strøm av tilskuere

Mens trebåter har vært omfattet med nostalgi lenge, har gamle plastbåter lett blitt sett som skrot og forurensning. Men nå er dette i ferd med å endre seg, og restaurering av disse båtene har blitt populært. Lørdag deltok båter av merkene Selco, Skibsplast, Fjordplast, Nidelv og KMV i regattaen.

Dette trakk en jevn strøm av skuelystne kristiansandere, og foruten båtrace kunne man fordype seg i familieaktiviteter som strikkmotorbåt, papirbåtbretting, repslaging og andre maritimt betonte tiltak. Plastbåtens far, Herbert Waarom beæret også arrangementet med sitt nærvær, der han stilte ut modeller av sine Herwa plaståter.

— Fantastisk flott arrangement, sier Roald Skibsrud mens han venter på å få starte. Han var mannen som i 1957 startet plastbåtfabrikk på det lett usannsynlige stedet Evje, og samme år ble han første gang fotografert av Fædrelandsvennen i båt. Det skjedde i østre havn, og tittelen på artikkelen lød: "19-åring bygger plastbåt som prototype for ny produksjon på Evje. Imponerende tiltak av Roald Skibsrud".

Motorbrøl

— Jeg har holdt på med dette i 55 år, og dette er båt nummer 150 fra fabrikken vår. Hele interiøret var like fint, så det har jeg ikke trengt å gjøre noe med, sier Skibsrud.

Han overdøves av brølet fra start nummer 9. Det går ikke stille for seg når Harald Halvorsen fyrer opp sin Fjord Wing 19, en racingbåt fra 1969 med 300 desibelsterke hestekrefter. Snart forsvinner han utover byfjorden, for å komme opp i plan før han snur der ute hvor Otra-strømmen møter tuppen av Odderøya.

— Dette er den samme båten jeg kjørte da jeg begynte med båtracing i 1980, den gikk vel en 55 knop. Nå har jeg kjøpt den tilbake for å restaurere den. Det er fantastisk flott å komme hit og treffe likesinnede, for miljøet er virkelig i ferd med å utvikle seg. Vi var nettopp på et stort løp i Sverige, sier Halvorsen som kommer fra Tvedestrand.

Race til Danmark

Ved siden av på brygga står Eivind Amble, han er mannen som har konstruert båten Halvorsen kjører så fort i.

— Jeg har konstruert denne og en annen av båtene som deltar her i dag, og har jobbet for flere firma. Jeg har også holdt på med båtracing, og fra slutten av sekstitallet var jeg med i Fjord Racing Team. Vi kjørte race innaskjærs ved Tvedestrand og også tvers over Skagerrak til Hirtshals. Det var synd at løpene ble ødelagt av fyll blant publikum slik at vi til slutt måtte legge dem ned. Men nå er det i ferd med å starte opp igjen, forteller Amble. Og tilføyer:

— Du vet: det var ingen av oss som trodde disse båtene skulle vare mer enn 25 år, men nå ser det ut som de skal vare i 50 år og mer. Vi tenkte jo at de skulle bli utslitt så folk ville kjøpe nye, så dette er helt krise, sier han. Etter smilet å dømme ser det ikke ut som han synes det er ille i det hele tatt at båtene han tegnet fremdeles skinner og brøler.