KRIGSMINNE: Hestmanden ble bygget ved Laxevaag Maskin og Jernskibsbyggeri i Bergen i 1911 for Vesteraalens Dampskibsselskab. Det gikk i nordsjøfart under begge verdenskrigene. Stortinget har besluttet at det skal være et monument over norske krigsseilere. Foto: Tore-André Baardsen

KRISTIANSAND: — Tanken er å samle tjenester og funksjoner, og utnytte den totale kompetansen som finnes spredt i dag, sier Tore Berntsen til Fædrelandsvennen.

Berntsen er tidligere assisterende fylkesrådmann i Vest-Agder, og gikk av med pensjon ved nyttår, men er nå engasjert i arbeidet med etablering av Nasjonal Museumshavn i Kristiansand.

Over tre år er gått siden Riksantikvaren ba lokale myndigheter utrede mulighetene for en slik havn, og i 2011 fattet både kommune og fylkeskommune prinsippvedtak om å arbeide videre med saken.

Fortsatt flyter planene mellom Odderøya, Bragdøya, Bredalsholmen og Kristiansand havn, og verken kommune eller fylkeskommune har satt på speedmotoren for å realisere visjonene.

Men i neste uke får fylkespolitikerne saken på bordet igjen, og da med forslag om å etablere et kulturrederi som kan samle fire store og elleve mindre båter av moden årgang i en egen museumsflåte.

Aksjeselskap

— De fleste er i dag organisert som stiftelser, og jeg anbefaler at det nye rederiet blir dannet som et aksjeselskap, sier Berntsen. Han ser for seg at både kommune og fylkeskommune blir deltakere sammen med de ulike fartøyeierne.

— Ved å samle ressursene i ett rederi, kan man samordne kompetanse og gjøre driften både bedre og billigere enn i dag, mener Berntsen.

Salg og markedsføring, innkjøp av utstyr, teknisk drift, mannskapsorganisering, restaurering og vedlikehold, er blant funksjonene som kan samordnes i det nye kulturrederiet.

Hvordan det skal finansieres og hva det vil koste er ikke klart ennå.

— Først må politikerne gi klarsignal for å jobbe videre med det, sier Tore Berntsen.

Samtidig jobbes det videre med planene om etablering av Porto Franco, en musumshavn som skal ivareta og vise fram de gamle båtene. Porto Franco var opprinnelig et prosjekt med utspring i et verdiskapingsprogram i regi av Miljøverndepartementet. Fra 2007 til 2010 ble det utredet hvordan kulturminner og kulturmiljøer kunne brukes til utvikling av lokalsamfunn og næringsliv, og tanken om en nasjonal museumshavn kom seilende forbi.

Unikt skipsverft

Kai 6 midt i Kristiansand havn var opprinnelig tenkt som utstillingsvindu for de store skipene, men det blir neppe resultatet:

— Nå retter vi fokus mot Bredalsholmen, og stålskipene blir nok lokalisert der. Men sommerstid kan både Sørlandet og Hestmanden vises fram i byen, sier Berntsen.

Han poengterer at verftet på Bredalsholmen, som fortsatt er i drift, er et unikt teknisk-industrielt kulturminne med helt spesiell kompetanse som det er viktig i ivareta.

Også Bragdøya og Nodeviga er tiltenkt sentrale roller i en eventuell Nasjonal Museumshavn. På Bragdøya holdes trebåtmiljøet i hevd, og i Nodeviga planlegger Vest-Agder-museet havn for museale småbåter.

— I tillegg kommer fyrene, tilføyer Berntsen.

Saken skal behandles i hovedutvalg for kultur og utdanning i neste uke, og kommer til Fylkestinget 18. juni. Fylkesrådmannen anbefaler at det arbeides videre både med etablering av kulturrederi og etablering av museumshavn.

— Det er veldig mange parter med ulike interesser som er involvert, så det er et krevende arbeid, sier Tore Berntsen.