KRISTIANSAND: — Jeg hadde håpet på mellom 500 og 600 publikummere til de to konsertene, så jeg er veldig glade for den gode responsen, sier leder for kulturdriftavdelingen i Kilden, Gunnar Grimstad.

Konserten "From Hell to Alaska", som finner sted torsdag 9. februar, presenterer sørlandsartistene Thom Hell, Jonas Alaska, Erik Faber, Helene Bøksle og Hanne Kolstø, og har per skrivende stund solgt 728 billetter av rundt 1.000 billetter. Konserten med Maria Mena som finner sted tirsdag 21. februar har foreløpig solgt det samme. Leif Ove Andsnes, som inntar Kilden førstkommende lørdag, har solgt 1.000 billetter og Riksteatrets oppsetning av August Strindbergs "Frk. Julie" mandag 13. februar er utsolgt.

Populærkonserter

— Det virker som tilbudet vårt har slått an hos publikum, og vi merker også at bookingagentene har fått øynene opp for oss nå etter at vi åpnet dørene. Vi får stadig flere henvendelser, og jeg tror det er ekstremt viktig å tilby populærkonserter for det yngre publikummet. Det som er litt vanskelig er at vi får henvendelsene 5 til 6 uker før de legger ut på veien, og da er vi allerede fullbooket. Vi jobber med å bli mere fleksible slik at vi kan fange opp spennende konserter og forestillinger som dukker opp underveis, sier Grimstad.

Han forteller videre at de skal fortsette å jobbe med å sikre et program som har bredde, og som appellerer til mange forskjellige publikummere.

Trekkplaster

"West Side Story" har premiere førstkommende fredag og det er per i går solgt og reservert 22.500 billetter, noe som nærmer seg utsolgt. Det er 1.500 billetter igjen, hvor flesteparten er til de siste forestillingene i mars. Totalt sett på alle konserter og forestillinger, er det per i dag solgt og reservert 77.700 billetter.

— Det er jo morsomt at vi har solgt flere billetter enn det bor folk i Kristiansand, men vi er nøkterne nok til å vite at salget ikke vil holde seg like høyt ut året. "West Side Story" er det store trekkplasteret og står for rundt en tredjedel av det totale salget. Men vi seiler helt klart i medvind, sier medieprodusent ved Kilden teater- og konserthus, Reidar Mosland.

Han sier videre at den store interessen vitner om at folk helt klart konsumerer mer kultur, men om det fortsetter resten av året blir spennende å se.

— Ikke alle var like sikre på at "West Side Story" skulle trekke så mange folk, så det er utrolig gøy at folk vil ha det vi serverer. Totalt sett i år har vi budsjettert med et salg på rundt 120.000 billetter, så vi ligger godt an, avslutter Mosland.