Mange av de filmene som har preget norsk film gjennom årene har hatt kvinnelige regissører. Anja Breien med «Hustruer»-trilogien. Et filmprosjekt som spenner over tre tiår, og som er blitt en dokumentasjon på samtiden gjennom et kvinneperspektiv.

Vibeke Løkkeberg, elsket og hatet av folk og kritikere, har uten tvil vært en sterk og uredd stemme. Hun våger å gå de vanskelige veiene og stille de vanskelige spørsmålene, som i «Åpenbaringen» (1977). Filmens tema er vel så aktuelt i dag hvor plastikk er fantastisk, rynker er et skjellsord, og menn med grått hår er sexy mens kvinners grånende tinninger fremkaller både depresjon og desperasjon. Altså, forut for sin tid.

Og hvem av oss, som var unge på 90-tallet, har ikke et forhold til «Døden på Oslo S» (1990)? Også regissert av en kvinne — Eva Isaksen. Isaksen har regissert andre fine filmer også, som «Over stork og stein» og «Mors Elling» (2003). Sammen med Eva Dahr, har hun også regissert flere filmer, som «Brennende blomster» (1985).

Eva Dahr gikk etter hvert videre på egenhånd, og står blant annet bak den prisbelønte tv-serien «Himmelblå», og spillefilmene «Mars & Venus» (2008) og «Appelsinpiken» (2010).

Jeg må også fremheve talentfulle regissører som Sara Johnsen og Anne Sewitsky. Førstnevnte har blant annet regissert «Vinterkyss» (2005) og «Upperdog» (2008). Johnsen har også, som en av veldig få regissører,mottatt Den Norske Filmkritikerprisen to ganger.

Anne Sewitsky står bak filmer som «Sykt lykkelig» (2010) og «Jørgen + Anne = Sant» (2011). Sistnevnte er den første norske filmen som noen gang har vært med på å åpne hovedprogrammet under filmfestivalen i Berlin, og «Sykt lykkelig» oppnådde hovedprisen ved en av verdens mest anerkjente filmfestivaler, Sundance International Filmfestival. Eva Sørhaug, kvinnen bak «Lønsj» (2008), er også en spennende filmskaper.

Det samme kan sies om Grethe Bøe-Waal, som har premiere på sin andre spillefilm «Operasjon Arktis» denne uken. Hun har nemlig utført vågestykket å lage en thriller for barn.

I Hollywood er bare rundt ni prosent av filmregissørene kvinner, og den eneste kvinnen som noen gang har vunnet en Oscar er Kathryn Bigalow for «The Hurt Locker» (2010). Jeg har ikke fasiten, men synes fakta, svart på hvitt, forteller hvorfor vi trenger flere kvinner i filmbransjen. Det er viktig med flere stemmer, og dessuten - kvinner står for kvalitet!