— Det virker iblant som om folk i beslutningsposisjon ville revet hele landet hvis de fikk sjansen. Slike ting må man slå hardt ned på med det samme, sier Tommy Olsson. Morgenbladets profilerte kunstkritiker kåret for et par år siden Kristiansand til Norges hippeste by, og nå registrerer han på avstand debatten rundt den mulige rivingen av Kristiansand teater.

— Jeg har faktisk ikke lagt merke til denne fasaden når jeg har ruslet rundt i Kristiansand, så jeg vil ikke mene noe om den som kunst. Men av prinsipp mener jeg at man skal ta vare på sånne ting. Det finnes ingenting som er så bra for en by enn å ha et slikt bygg som står ledig, og det er utrolig fantasiløst hvis man ikke finner noe fornuftig det kan brukes til, sier Olsson.

Rive Nationaltheateret?

Men Kristiansand teater og byggets fasade var altså ikke blant tingene som bidro til at han syntes byen var kulest i landet:

— Nei, men det kan være at bevegelsen som nå har oppstått for å bevare den er blant tingene som gjør byen kul, sier Olsson. Han erkjenner at han ikke kan noe om økonomi, som er årsaken til at kommunen har vedtatt å selge bygget:

— Men for alt jeg vet kan det lønne seg å rive Nationaltheateret også. Skal vi se stort på det kan det vel til og med hende at det lønner seg å legge ned hele landet, sier Tommy Olsson.

«Storslagent»

Kunstkritiker Johan Otto Weisser mener bygningen gir identitet til hele byen. Foto: Torgeir Eikeland

Fædrelandsvennens kunstanmelder Johan Otto Weisser har på sin side hatt anledning til å studere Henrik Finnes enorme mursteinsrelieff inngående. Han mener dette er stor kunst:— Det er rytmisk, storslagent og enkelt slik de gjorde det på den tida. Kunstneren viser svært god materialforståelse for hvordan teglstein kan brukes. Dette er et bygg som gir identitet ikke bare til stedet der det står, men også til hele byen. Relieffet hører sammen med bygget, og dersom bygget rives ser jeg ikke noe poeng i å bevare relieffet ved å flytte det til et annet sted, sier Weisser.

— Ofte synes jeg debatten rundt dette handler for mye om teaterbygget og ikke det som kommer i stedet. Det som er planlagt her har ingen personlighet og er likt alt annet. Teaterbygningen er derimot helt spesiell, og det er viktig å ta med i vurderingen, sier Weisser.

«Ikke rett til å ødelegge»

Kunstkritiker Frida Forsgren mener teaterbygningen er like betydningsfull som regjeringskvartalet. Foto: LARS HOLLERUD

Førsteamanuensis Frida Forsgren ved UiA anmelder også kunst for Fædrelandsvennen. Hun er minst like begeistret for murveggen som Weisser:— Den er utrolig vakker i sin gråbrune gusjethet, og dermed også en flott representant for sin tid. Det er brutalisme, men samtidig her her også subtile variasjoner i lys og skygger. Jeg liker også de kromatiske variasjonene i veggen, sier Forsgren. Hun har sansen for helheten veggen utgjør sammen med teaterbygget.

— Jeg mener dette bygget er av nasjonal interesse på samme nivå som regjeringskvartalet i Oslo. Vi har ikke noe tilsvarende i Kristiansand, og dette er et kunstverk jeg mener vi ikke har rett til å ødelegge, sier Forsgren.