Utstillingen er fint montert, fra høyre "Seilbåt", "Domesticated ballance" og foran "Daily habit". Foto: Johan Otto Weisser
Detalje fra verket "Man må knuse noen egg for å lage en omelett". Foto: Johan Otto Weisser

Kunstner: Lasse Årikstad

Sted: Arteriet på Lumber 23.08. — 21.09.14

Lasse Årikstads utstilling fyller begge rommene i Arteriet på Lumber. Arbeidene består av collager og malerier, readymades og sammensettinger av ulike materialer.

Et verk består av en isoporkloss med en palme på, «Pedestal for plants#1». Isoporen er antagelig noe han har funnet, og planten er en helt vanlig palme. Sammen blir det som referanse til et romantisk sydhav. Det lekne og uavklarte gjør verkene interessante. Utstillingen er til tross for noe vagt, svært helhetlig. Arbeidene utfyller hverandre spørrende, fargerikt og humoristisk.

Barnlig

«Seilbåt» er satt sammen av et knyttet teppe med fisker som motiv, som han har funnet i en bod eller et loppemarked, montert på en sponplate og behandlet med maling og flammer (?) til det med stor godvilje kan minne om en seilbåt. Hvorfor det er montert på en sponplate? Brent? Hva det betyr? Ingenting av det er klart, det bæres av den samme fascinasjonen som barn kan ha for det de ser og finner på.

Alle innfallene er likevel holdt sammen av en streng organisering som danner en ytre avgrensing av et stort åpent felt som Kårikstad øser av.

Groteske

«Birds» er en serie collager hvor denne holdningen er satt inn i en mer ordinær sammenheng. I glass og rammer er det montert elementer vi gjenkjenner som kjente fotografier, og ellers ulike ting satt sammen med et overskudd og frie assosiasjoner. Også her er det farger, vann, strender og fugler.Men elementene holder seg ikke bare innenfor glasset, noen steder er det limt rett på utsiden.

Tre arbeider, groteske ansikter, er laget over samme grove kopi eller print. Over kopien er det trukket halvt gjennomsiktig plast, som det er malt og tegnet på. Det er også brukt kopier av ting som minner om vikingtiden til å lage øyne. Disse har tittelen «Sommer på torvet». Det må vel kunne kalles vidd ved assosiasjon.

Merkeligere

Enda merkeligere er «Man må knuse noen egg for å lage en omelett». På en pidestall står en kaktus i en plastpotte, i kaktusen er det stanset ut hull som danner en rekke smilefjes. Det er antagelig slik at kaktusen dør av behandlingen. Langt fra evige verdier her.

Utstillingen er gjennomarbeidet, sjenerøs og bærer preg av undring, uten det pretensiøse gravalvoret som så alt for ofte gjør utstillinger til en lidelse.