I Ansgarkapellet var det torsdag satt fram blomster og et tent lys til minne om Kjell Nupen. Foto: Kjartan Bjelland
Ansgarkapellet. Foto: Kjartan Bjelland
Denne Nupen-krukken står ved Søm kirke. To ganger har den blitt knust, men er nå limt sammen igjen. Foto: Kjartan Bjelland
Da UiA overtok KGV-samlingen fulgte det med 45 grafiske trykk av Kjell Nupen. Disse står nå ferdig innrammet på kontoret til fakultetsdirektør Jan Oddvar Skisland. Rådgiver for kunstsamlingen på UiA, Mette-Line Pedersen, har planer om å vie en hel vegg til Nupens kunst. Foto: Kjartan Bjelland
Denne Nupen-krukken ble gitt til Kristiansand kommune i 1994, og står i Gravane, Foto: Kjartan Bjelland

Kjell Nupen er borte nå, men han har etterlatt seg blå spor i private hjem og i offentlige rom, som vitner om hans evige jakt på det perfekte uttrykket.

— Han var på evig leting. Det var det som drev han videre. Jakten på den perfekte blåfargen har gitt oss flere nydelige nyanser av blått, sier gallerieier Bernt Bisseth som har fulgt Kjell Nupens kunstnerskap i 40 år.

Denne Nupen-krukken ble gitt til Kristiansand kommune i 1994, og står i Gravane, Foto: Kjartan Bjelland

Flere nyanserFor jakten på blåfargen var en uendelig prosess. Han justerte uttrykket sitt gjentatte ganger i sin søken etter en spesiell stemning. Svaret var kanskje ikke én bestemt blåfarge.

Ultramarin, det er det som er kjernen i Nupen-blått. Det er en farge som opprinnelig ble fremstilt ved sikting av pulverusert lapis lazuli (lasursten).

Men Nupen-blått er ikke en farge man kan kjøpe på en tube, mener Bernt Bisseth. Kjell Nupen brukte nemlig veldig mange fargenyanser, men de tok utgangspunkt i det nordiske, blå lyset.

— Han hadde kanskje 40 forskjellige nyanser, og blåfargene fikk ulike nyanser ut i fra når på året han malte, og om han malte i naturlig lys eller kunstig lys, forteller Bisseth.

Rolig, ren og kjølig

Selv om Nupen hadde en variert bruk av blåfargen, brukte han ofte den dype varianten.

Den har melankoli og hvile. Den er en farge jeg håper jeg får se eller tror jeg har sett. Ved sjøen i Kristiansand der jeg bor, er det blått så langt øyet kan se. Den bærer i seg drømmen om det som er på den andre siden - Han kombinerte blåfargen med andre farger for å gjøre den mer kraftfull. Blått symboliserer både hav og himmel, og dermed avstand. Fargen blir oppfattet som rolig, ren og kjølig, forteller kunstkritiker Johan Otto Weiser.

Han mener at det blå speilte Kjell Nupens personlighet. Det var dypt melankolsk mye av det han gjorde. Selv mente Kjell Nupen at blått hadde noe uendelig i seg:

— Den har melankoli og hvile. Den er en farge jeg håper jeg får se eller tror jeg har sett. Ved sjøen i Kristiansand der jeg bor, er det blått så langt øyet kan se. Den bærer i seg drømmen om det som er på den andre siden, sa Nupen i et intervju til Fædrelandsvennen i 2008. ## Ulike betydninger

Nupens blå spor ser vi blant annet i Otterdalsparken, i Ansgarkapellet og i Søm Kirke. Nå skal UiA vie en hel vegg til Nupens grafiske trykk. Mette-Line Pedersen som er rådgiver for kunstsamlingn på UiA, mener at det er tydelig at Nupen forsket på farger.

— Blått kan ha religiøse referanser, poetiske referanser, og blått kan være meditativt og symbolisere ro, sier hun om blåfargen.

Inkluderende

Brynjulv Rosenberg, førstelektor i kunst og håndverk ved UiA mener at blåfargen handler om temaene Nupen jobbet med: det uendelige, det atmosfæriske.

Da UiA overtok KGV-samlingen fulgte det med 45 grafiske trykk av Kjell Nupen. Disse står nå ferdig innrammet på kontoret til fakultetsdirektør Jan Oddvar Skisland. Rådgiver for kunstsamlingen på UiA, Mette-Line Pedersen, har planer om å vie en hel vegg til Nupens kunst. Foto: Kjartan Bjelland

— Det gir rom for å undre seg. Titlene på verkene hans passet ofte til blåfargen, som for eksempel «Horisont». Noe av det fineste med Nupen er at han var så dristig. Han jobbet med flere typer kunstformer, og uansett hva han gjorde, klarte han å sette sitt preg på det.Men hva er det med Nupens blå kunstverk som rører med folk? Johan Otto Weisser mener at Nupen klarte noe få kunstnere klarer: Det er lett å begynne å se på bildene til Nupen. De er lett tilgjengelige.

— Jeg tror at han var en kunstner med et oppriktig ujålete uttrykk, og med referanser til naturen. Jeg tror folk følte seg veldig inkludert når de så på bildene hans.