"Les Miserables" i Kilden er en av forestillingene som ble sett mest av brukere av kulturkort for ungdom i år. Kanskje er noen av dem på dette publikumsbildet fra premieren i mars. Foto: Jørgen Steffensen

— Vi ser ikke positivt på at regjeringen vil avslutte et tilbud rettet mot en gruppe som vi forsøker å nå, sier markedssjef Eldbjørg Dahl hos Kilden.

Hittil i år har Kilden solgt 841 rabatterte billetter til brukere av kulturkort for ungdom. Dette er en ordning regjeringen nå vil kutte, for i forslag til statsbudsjett heter det:

«Kulturkort for ungdom foreslås avviklet som nasjonal ordning fra 2015. Formålet med ordningen har vært å få ungdom til å benytte seg oftere av kulturtilbud og rekruttere nye publikummere fra 13 - 20 år. Antall fylkeskommuner som søker ordningen er så lavt at kulturkortet ikke lenger kan anses som en nasjonal oppgave. Det foreslås derfor at det statlige tilskuddet til ordningen avvikles.«

Oppmerksomhet

I fjor brukte stat og fylkeskommuner 3,9 millioner kroner på å subsidiere kulturaktiviteter for ungdom mellom 13 og 20 år. Ordningen ble opprettet i 2008, og omfatter per dato 10 av landets 19 fylker.

— Men de ti fylkene som faktisk tilbyr kortet utnytter det maksimalt, sier Inga Lauvdal som koordinerer ordningen for Vest-Agder fylkeskommune.

«Straffer ungdommen«

— Det er feil å straffe ungdommene for at ikke alle fylker bruker ordningen. Da må de heller se på hva som kan gjøres for at flere skal bruke kortet. Det er også en feil prioritering å kutte en ordning som har bidratt til å senke terskelen for å få ungdom til å delta på arrangementer, sier Anette Bylund. Hun er både leder av AKKS og styremedlem i Måkeskrik som begge tilbyr rabatter via kulturkortet.

I Vest-Agder har Kilden vært den største brukeren av kulturkort for ungdom, og i fjor ble det satt av 210.000 kroner til rabatterte billetter. Totalt fordelte Vest-Agder fylkeskommune 775.000 kroner til brukere av kulturkortet.

Mens ordningen har blitt lagt ned i enkelte fylker på grunn av manglende interesse, er Vest-Agder ett av fylkene hvor tiltaket har fått økende oppmerksomhet og bruk.

T-skjorte

— Vi har fått laget t-skjorter med reklame for kulturkortet, og de ble ferdige samme dag som kuttforslaget kom. Det er ganske ironisk, sier Inga Lauvdal i Vest-Agder fylkeskommune.

T-skjorta hadde teksten «spør meg om kulturkort for ungdom» og skulle deles ut til alle arrangører som tilbyr rabatter gjennom tilbudet. Det gjelder en rekke festivaler som for eksempel Måkeskrik, kulturhusene i Lyngdal og Mandal, Samsen, AKKS med mange flere.

Samsen

Avdelingsleder for kulturarrangementer på Samsen, Hanne Sandtorv, sier dette:

— Det er trist at de vil fjerne kulturkortet. Vi tilbyr kulturkortpris på de fleste av våre arrangementer, og dette vil medføre at pris blir en barriere for å delta på enkelte av våre arrangementer. For eksempel har vi nå et yogakurs hvor 15-17 ungdommer er med, og hvor de betaler 400 kroner. Jeg er ikke sikker på at alle disse ville vært med om prisen var 800 kroner i stedet. Det er mange som spør etter denne rabatten hvis det ikke står noe om den, og vi opplever at ordningen har blitt mer kjent det siste året, sier Sandtorv.