Albumet «In rainbows» ble lagt ut for gratis nedlasting. Det ser ikke ut til å ha bremset CD-salget. Da CD-utgaven av albumet ble lansert 1. januar gikk den nemlig rett inn på førsteplass på den britiske albumlisten.

Nest mest solgt i Oslo

Også i Norge har «In rainbows» fått en lovende salgsstart, med en sjetteplass på VG-listen. Dette til tross for enkelte distribusjonsproblemer som førte til at platen ikke var på markedet

Hos Platekompaniets butikker i Oslo og omegn var Radioheads album det nest mest solgte i forrige uke. Produktsjef Morten Lund i Platekompaniet forteller at platen selger godt også denne uken.

Han mener likevel at det er for tidlig å trekke noen konklusjoner om hvorvidt det lønner seg å gi bort musikken gratis.

— Radiohead var først ute med dette, og har oppnådd en enorm markedsføringseffekt. Det ville blitt dyrt hvis de skulle betalt for alle spaltemetrene med omtale om albumet, sier han.

Råd til å eksperimentere

Det at Radiohead allerede var et etablert og verdenskjent rockeband gjorde også at de kunne ta risikoen som eksperimentet medførte.

Om et mindre kjent band kunne klart det samme er en helt annen sak.

— Det fungerte i dette tilfellet, men er vanskelig å si noe om hvilken effekt andre band ville oppnådd, mener Lund.

Produktsjefen tror også at det i stor grad er de samme personene som har lastet ned musikken og kjøpt CDen. Fansen laster ned musikken fordi de vil høre den så tidlig som mulig. Deretter kjøper de CDen fordi de vil eie et fysisk produkt.

Ikke aktuelt med boikott

I musikkbransjen var det varierende reaksjoner på at Radiohead valgte å legge ut det nye albumet for gratis nedlasting lenge før det ble tilgjengelig i butikkene. Enkelte bransjeaktører mente at plateforhandlerne burde boikotte CDen da den kom i salg.

For Platekompaniet var det ikke aktuelt å følge denne oppfordringen.

— For oss var det en selvfølge at vi skulle selge CDen, sier Morten Lund.

Rent pr-stunt?

Det har også vært diskusjon om hvorvidt Radiohead ga fra seg albumet gratis for å revolusjonere musikkbransjen, eller om det var utelukkende for å skape blest om utgivelsen og dermed selge flere album.

Bryce Edge i bandets management sa i november at motivet bak eksperimentet var å selge flere CDer.

— Hvis vi ikke trodde at flere ønsker å kjøpe CDen når de hører musikken, hadde vi aldri gjort det vi har gjort, sa han til bransjebladet Music Week.

«In rainbows» ble lagt ut for nedlasting fra nettet i oktober i fjor, og de som lastet ned låtene kunne selv bestemme hvor mye de ville betale for musikken. Ifølge uoffisielle rapporter valgte 38 prosent å betale for nedlastingen, til en gjennomsnittspris på ca. 35 kroner.

Radiohead har ikke offentliggjort noen av tallene rundt nedlastingen, men uavhengige rapporter anslo at rundt en million personer lastet ned albumet i løpet av oktober 2007.