Coldplays siste album har fått slakt av mange musikkanmeldere, men solgte likevel i 125.000 eksemplarer første dag det var i butikkene, melder Reuters.

«Viva la vida or death and all his friends» kom i salg torsdag og ser allerede ut til å kunne toppe søndagens albumliste. «X&Y», Coldplays bestselgende album hittil, solgte 465.000 eksemplarer på den første uka i Storbritannia.

Men det er selvfølgelig ikke bare fryd og gammen likevel for Coldplay.

Stormet ut

Sent torsdag stormet frontfigur Chris Martin ut av et radiointervju på BBC 4 etter å ha sagt: «Jeg trives egentlig ikke med dette» og etter å ha beskyldt intervjueren for vri på det han sa. Frontfiguren avviste også at det nye albumet er «morbid».

Men i et nytt forsøk med BBC fredag forklarte Martin at Coldplay fremdeles – etter sju års enorm suksess og 30 millioner solgte album – har nerver.

– Jeg tror vi åpenbart er selvsikre på mange ting, men vi er like nervøse nå som vi var for sju år siden fordi vi føler at vi har nådd ett nivå og starter på et helt nytt, sa Martin.

Lære alt om igjen

– Jeg føler vi må lære alt igjen. Med folk som er 14 nå og kanskje hører dette albumet... du starter på nytt, men det er det som holder deg sulten.

På spørsmål om han var fornøyd med det nye albumet, svarte Martin:

– Jeg ville vært fornøyd hvis noen som brukte 10 pund (ca. 100 kroner) er fornøyd med det. Det er underholdning og hvis folk synes det er underholdende så er jeg fornøyd.

Emi smiler også

EMI har også grunn til å være fornøyde med det som ser ut til å bli et nytt millionselgende album. Særlig siden tradisjonelt platesalg stuper og bransjen ser seg om etter andre måter å tilby kundene musikk – uten å gi den fra seg gratis. EMI annonserte i januar at de kom til å gi 2000 sparken.

Mistet store navn

I fjor forlot Paul McCartney og Radiohead plateselskapet, og representanter for Coldplay har ymtet om at også de ser seg om etter andre partnere.

McCartney inngikk etter EMI-bruddet en avtale med kaffekjeden Starbucks, mens Radiohead gjorde plata «In rainbows» tilgjengelig på internett og lot folk betale det de selv ville for albumet. Coldplay har fulgt deler av samme sti da de la sin første single «Violet hill» på nett for gratis nedlastning. Ifølge Reuters har to millioner benyttet seg av tilbudet.