I fem dager skal den vises, forestillingen som hadde premiere i går kveld, og den er verdt å oppleve. Det er i vesen en «mimreforestilling», bygd opp rundt episoder fra tidligere spilte forestillinger og andre av Zakariassens tekster, med et knippe skuespillere fra amatørmiljø og noen profesjonelle, stort sett de samme som spilte den gang stykkene hadde urpremierer. Dessuten vises det utdrag fra videoopptak av flere av originalproduksjonene. Kåre Zakariassens tradisjon med å ønske publikum velkommen med et håndtrykk videreføres av hans datter Lene Jarlsby og hennes datter Kaia. Det bærer bud om pietet og om et ønske om å videreføre en verdifull arv. Dernest den enkelte opptredendes uttrykk på scenen, som om man sterkt ønsker å formidle av all den varme, undring, omsorg, raushet og vilje til menneskelig forståelse som ligger i Kåre Zakariassens tekster. Ærbødige står de der, Steinar Endresen, Per Kullerud, Ole G. Feste, Øystein Carlsen, Ole M. Kyllo, Brit Skajaa, Jan Erik og Anne Ma Usterud, Inger J. Mæsel og Oddleif Isaksen — og Lene og Kaia, instruert av Alex Scherpf som har øye for Zakariassens spesielle kvaliteter. Med ærbødighet gir de stoffet videre og sier: Se, hør, føl. Det er mer å hente i arven etter Kåre. Vi får øye på både alvoret og humoren, på linjene til åndsmennesker fra Sørlandet før ham, på teatersnekkeren med stort hjerte og glimt i øyet, en som våget å stille store spørsmål uten å levere banale svar. Derfor er dette en viktig forestilling.

Emil Otto Syvertsen

**KABARET

Kjære Kåre**

Byteatret/Det Dramatiske Selskab/Agder Teater: Intimscenen, Agder Teater.