KRISTIANSAND: — Det er meget interessant å registrere hvordan et internasjonalt reklamemiljø vurderer denne logoen. Ikke minst sett på bakgrunn av den hjemlige debatten.Det sier Rune Røiseland, daglig leder for reklamebyrået Recommended i Kristiansand.Byrået er tilknytte det europeiske byrånettverket e3 (European Agency Network). I denne kjeden avvikles det årlige konkurranser om reklameutforming og kampanjer. Årets konkurranse ble avviklet i Kristiansand, og vertsbyrået Recommended gikk like godt hen og sikret seg ikke mindre enn to gull, to sølv og en bronse for sine annonser og reklamekampanjer.- Dette premiedrysset førte også til at vi ble kåret til «Årets mest kreative byrå 2003, forteller en hoppende glad daglig ledet for Recommended Kristiansand.Både han og resten av staben konstaterer med betydelig tilfredshet at det ikke er nødvendig å ha kontoradresse Oslo for å oppnå anerkjennelse og heder innen reklame og kommunikasjon.- Men det er jo voldsomt når et «satanistsymbol» hedres med sølv?- Logoen har overhodet intet med satanisme å gjøre. Emblemet eller logoen er innarbeidet og anerkjent som kjennemerke for rock. Slik har det vært i lang tid, sier Christian Nordland. Det var han som fikk oppdraget fra Rock City med å skape oppmerksomhet og blest rundt Rock City i Kristiansand.Den lokale debatten om logoen ble brakt på bane i det internasjonale miljøet.- Der ble vi møtt med hoderysting. De skjønte egentlig ikke hva vi snakket om, forteller Røiseland.Han mener også det vil være en ren skandale dersom Cultiva legger noen som helst vekt på de innvendinger som er kommet mot logoen fra enkelte personer.- Det vil være en fullstendig fallitt for Cultiva dersom man ikke evner å forholde seg til denne type meningsytringer på en profesjonell måte, sier Rune Røiseland.Christian Nordland synes den lokale debatt kommer i et påfallende lys når man ser det i en større sammenheng.- Det var et absolutt lavbudsjett vi hadde for å skape markedsføring og blest rundt Rock City i Kristiansand. Men det opplegget vi laget, var likevel helt på nippet til å ta gull. Det var i skarp konkurranse med en reklamekampanjen for spansk drikkevann - der man hadde et enormt budsjett å ta av, at vi landet på sølv, sier Nordland.Begge reklamemakerne tror at den heftige debatten om Rock City-logoen nærmest vil dø ut av seg selv.- Trolig er debatten uttrykke for holdninger i konservative kristne miljøer, der man motstrebende har avfunnet seg med Quart. Men Rock City ble for mye. Derfor har man letet med lys og lykte for å finne noe å henge hatten på. Mener de.Men reklamebyrået sikret seg to gull i årets konkurranse. I kategorien forbrukerkommunikasjon ble det gull for en annonse laget for fotballklubben Start. Dessuten ble det gull i kategorien forbrukerkampanje for en annonse laget for Gumpen Auto.Sølv ble det for Rock City og en sommerkampanje for Øvre Setesdal. Bronse ble Recommended tildelt for et oppdrag for Grimstad Garasje.Og på toppen av det hele ble Kristiansand-firmaet hedret med æresprisen «Årets mest kreative byrå i 2003».- Vi synes faktisk dette er litt stas, sier de.