Festival-pappa Robert Redford grunnla Sundance for å vise fram selvstendige filmer, uten det kommersielle Hollywood-ståheiet.

Nå irriterer han seg over hva han kaller «markedsføring-angriping», melder Reuters.

Finner andre gi-bort-løsninger

I desember ble det klart at de tradisjonelle godteposene som kjendiser mottar under prisutdelinger og festivaler ikke lenger kan beregnes som gaver.

På grunn av blant annet «Oscar-posenes» verdi, som kan være $100.000 (640.000 kr), er ikke dette presanger, men kompensasjoner for frammøte og blir dermed også skattepliktig.

Men i stedet kan celebritetene hente inn tilskudd fra begivenheter som skjer utenfor den offisielle filmfestivalen.

Dermed stiller store merkenavn seg opp i hovedgaten i Park City, Utah, i håp om at stjernene vil plukke opp akkurat deres produkter.

Gir til veldedighet

Redford har merket økningen i hva kjendisene mottar på Sundance og uttalte på åpningspressekonferansen at gibort-hysteriet ikke er til å unngå ettersom festivalen har blitt såpass stor.

Men stjernene kan nå lette litt på samvittigheten.

I mangelen på gaveposer, gies det nå heller donasjoner til veldedighet.

På middagen etter visningen av krigen-i-Irak-filmen «Grace is gone», fikk de frammøtte beskjed om at militært personell i utlandet skulle få telefonkort til en verdi av $10.000 (64.000 kr).