ARENDAL: Torsdag var det generalprøve på Carmina Burana i Arendal kulturhus, i går var det premiere, og forestillingen gjentas i dag. Til generalprøven var salen fullsatt av skoleungdom, vesentlig fra videregående og ungdomsskolen. Scenen var fullsatt den også, med Kristiansand Symfoniorkester i orkestergraven, Sørlandske korverksteds og Agder Vokalensembles vel 60 sangere, en hærskare dansere og statister fra Stokken Barnekor, Minicum fra Flosta og lillesang Pluss fra Lillesand, skuespillere fra Teater Anno og dansere fra Arendal Ballett Center og Bårdar Akademiet i Tvedestrand.

Det er frydefullt bare å oppleve den nye og for tiden Sørlandets største scene og sal i en sammenheng som denne: En farvesprakende og fantasieggende musikkteaterforestilling der mange gode krefter har forløst et spennende verk til et storslått resultat.

Svært mange er fortrolige med åpningstonene til Carl Orffs Carmina Burana. Færre kjenner hele verket. De som benytter anledningen til å bli kjent med det nå, vil neppe angre. Det er talende, vakker, av og til litt rå og primitivistisk musikk, trygt forankret i tradisjonell harmonikk, spennende instrumentert for stort symfoniorkester med ekstra slagverk og to klaver.

Verket varer en time og skildrer tekstlig ulike scener, som Fortuna — verdens herskerinne, Om våren, På engen, I vertshuset, Kjærlighetens hage, Blanziflor og Helena, Kjærlighetens gudinne, og til slutt Fortuna igjen.

De syv satsene veksler mellom å presentere koret i full utfoldelse og solistiske innslag, meget godt ivaretatt av sopranen Linda Øvrebø, tenoren Helge Rønning og ikke minst barytonsangeren Kay Stiefermann fra Tyskland. Sistnevnte har de største solo-partiene og er en fryd å høre på.

Forestillingen veksler mellom det betagende og det imponerende. Verket er preget av raushet i det musikalske, og den samme rausheten går igjen både i scenografi, kostymer - ja i hele scenebildet og den gjennomført ryddige regi over det hele. Tablå på tablå lyser mot tilskueren, så talende i sitt uttrykk at en slett ikke behøver tekstlige forklaringer for å skjønne hva som foregår.

Dyktige dansere tilfører masse humor, ikke minst de fire karene fra Bårdars Tvedestrands-avdeling. I de erotisk ladete partiene klarte de til og med å få den uoppdragne russe-rølpen på generalprøven til å forstumme for et øyeblikk. Det er godt gjort.

Emil Otto Syvertsen

OPERA

Carmina Burana

Komponist: Carl Orff

Med Kristiansand Symfoniorkester og Sørlandske korverksted, barnekor, dansere, skuespillere, sangsolister.

Dirigent: Trond Korsgård.

Regi: Knut Østrådal.

Koreografi: Signe A. Domogalla.

Arrangør: Sørlandske Korverksted og Opera Sør i Arendal Kulturhus.