GRIMSTAD: Kortfilmfestivalen kan fortsatt vise filmen "Stolen". Det har byfogden i Oslo bestemt, til tross for at filmens hovedperson føler seg dypt krenket av innholdet. Hun blir i filmen fremstilt som slave, noe hun hevder hun ikke er.

– Det er klart jeg er skuffet, sier hovedpersonen, Fetim Salam Hamdi, ifølge vest-sahara.no.

Filmen har fulgt henne som en mare siden de australske journalistene intervjuet henne i flyktningleirene i 2007, ifølge nettstedet.

Rettssaken skal ifølge nettstedet ha blitt unnagjort i løpet av tre timer fredag.

— Jeg har gått gjennom filmen i detalj sammen med en tolk og jeg er rystet over at det går an å lage en slik krenkende og manipulerende film, sa filmskaper Jon Jerstad før avgjørelsen falt.

Jerstad sier til Fædrelandsvennen at han, på tross av tapet, er fornøyd med prosessen rundt rettssaken.

Jerstad ble kontaktet av den norske organisasjonen Støttekomiteen for Vest-Sahara rett før helgen, og ble spurt om han kunne gå gjennom filmen «Stolen» av Dan Fallshaw og Violeta Ayala.

Påstandene som fremmes i dokumentaren er blant annet at den saharawiske flyktningen Fetim Salam Hamdi ble kidnappet fra sin biologiske mor som treåring, og at hun har levd som slave hos sin såkalte fostermor, som i filmen beskyldes for å være slaveeier, i over tretti år.

Gal oversettelse.

Dialog i filmen som skal underbygge dette er blant annet at fostermoren beordrer Fetim til å hente skoene hennes, mens i oversettelsen til Jerstad spør hun Fetim om de har nok peppermynte til gjestenes te.

På Støttekomiteen for Vest-Saharas hjemmeside ligger det en lang rekke filmklipp med både filmens og Jerstads oversettelse til sammenlikning.

En liknende gjennomgang ble også gjort i Australia da filmen hadde premiere der i fjor. I forkant av premieren hadde Fetim Salam Hamdi skrevet brev og bedt om at scenene med henne ikke måtte vises, siden hun sier hun ikke er, eller noen gang har vært, slave.

Dette ble ikke tatt hensyn til, og filmen har senere også blitt vist på blant annet filmfestivaler i Toronto og i Amsterdam, og i går ble den vist under den Kortfilmfestivalen i Grimstad. I tillegg har Kortfilmfestivalen invitert den kvinnelige regissøren til å presentere filmen sin i Grimstad og hun skal sitte i juryen som kårer den beste norske dokumentarfilmen.

— At de i tillegg til alt annet lar henne sitte i juryen som skal bedømme norske dokumentarfilmers etiske kvalitet, er rett og slett grotesk, sier filmregissøren.

Festivalsjef Torunn Nyen vil ikke kommentere det juridiske rundt filmen, men er fornøyd med at den skaper debatt.

— Som festivalsjef er det ikke aktuelt å forandre på programmet, eller å avvise noen av gjestene. Dette er den beste plassen for en kontroversiell debatt, og vi skal vise filmen igjen til lørdag, sier Nyen.

Dokumentasjon.

Ifølge Jerstad har Kortfilmfestivalen mottatt grundig dokumentasjon i forkant av festivalen på at filmen er i strid med norsk lov, og at den krenker en forsvarsløs kvinne og medfører henne skade.

— Jeg har blitt brakt inn som en tredjepart med lang erfaring med å lage dokumentarfilmer fra utlandet, deriblant i Vest-Sahara. Fetim har ikke ressursene til å gjøre noe selv med denne saken, og jeg følte det var viktig å se om de sterke påstandene stemte. Jeg ble sjokkert da jeg oppdaget en bevisst manipulering av alle nøkkelscenene i filmen, sier han.

Han sier videre at det er merkelig at en helt fersk filmskaper uten kjennskap til Vest-Sahara plutselig avdekker at det foregår slaveri, mens de 6.000 hjelpearbeiderne i området aldri har sett noe til det, eller som flyktningene som kommer fra Vest-Sahara til Norge aldri har sagt noe om.

— Det er så mange ting som åpenbart er løgn, og vi har god dokumentasjon på alt. Jeg er sikker på at vi får medhold i retten, og at Kortfilmfestivalen må ta konsekvensen av det, sier Jerstad.

Kortfilmfestivalen ønsker ikke å uttale seg om saken siden den skal for retten i dag, og Fædrelandsvennen har ikke lykkes å få kontakt med festivalens advokat, Bente Holmvang.