Antall medieoppslag om Norges Eurovisiondeltager har falt kraftig, fra fjorårets 1855 til 491 medieoppslag i år, skriver Aftenposten.

Torsdag kveld skal Kjetil Mørland & Debrah Scarlett forsøke å kvalifisere seg til lørdagens finale i Eurovision Song Contest.

Se video fra generalprøven over!

Under generalprøven onsdag fikk de to en overveldende mottagelse fra publikum, og blir av mange fans omtalt som en «dark horse» i kampen om å vinne konkurransen.

En oversikt analysebyrået Retriever har gjort for Aftenposten viser imidlertid at duoen har vært beskjedent omtalt i norske medier siden de vant den norske finalen i Melodi Grand Prix 14. mars. I alle fall sammenlignet med tidligere år.

Stabil omtale

Målingen er gjort i samtlige norske nettaviser, landets største nyhetssendinger på TV— og radio, samt flere hundre norske papiraviser, i perioden fra den norske MGP-finalen til den internasjonale finalen.

— Tallene viser at medieoppmerksomheten rundt norske deltagere er bemerkelsesverdig stabil, i flere år har antallet medieoppslag ligger på mellom 1800 og 1900 medieoppslag. Bare Stella Mwangi skiller seg ut med betydelig mer medieoppmerksomhet. At årets deltagere hittil har fått så lite medieomtale er jo påfallende, sier kunde- og analysesjef i Retriever, Kristina Nilsen.

Helt ukjent

De færreste visste hvem Kjetil Mørland & Debrah Scarlett var før de vant finalen tidligere i år. Det samme kan sies om fjorårsvinner Carl Espen Thorbjørnsen. Likevel ble han omtalt neste fire ganger mer enn årets vinnere.

— Det er ikke noe ekstraordinært i mediebildet for tiden som skulle tilsi at denne typen stoff skal bli nedprioritert, så det må enten dreie seg om manglende interesse fra journalister, eller manglende interesse eller kunnskap om medieprofilering hos artistene selv eller administrasjonsapparatet, sier Nilsen.

mørland og scarlett.jpg Foto: NTB Scanpix

Selv tar Mørland & Scarlett den beskjedne medieomtalen med stoisk ro. I mangel av plateselskap og management i ryggen har de hverken hatt økonomi eller tid til å drive aktiv egenpromotering.— Det er tross alt alle de andre landene som skal stemme på oss, så sånn sett gjør det ikke noe at vi ikke har vært så mye i mediene. Samtidig har det vært veldig oppmerksomhet rundt oss siden vi kom til Wien, sier Kjetil Mørland.

Tysk interesse

Søndag deltok de på den offisielle åpningen i sentrum av Wien. Det tok en evighet fordi mange ville intervjue duoen.

— Vi har også sittet timevis i intervjuer, det har vært spesielt stor interesse fra tysk, spansk og sveitsisk presse, sier Scarlett.

Musikkansvarlig i NRK, Vivi Stenberg, mener NRK setter betydelige ressurser inn på å få oppmerksomhet rundt artistene.

— Vi er alltid veldig tydelig overfor artistene på at vi kan tilby dem er en scene, og spotlighten på dem som artister. Det beste de da kan gjøre for å få mest mulig ut av dette, er å ha et plateselskap eller management i ryggen. Når da en artist vinner, så er det selvsagt en vanskeligere oppgave når de ikke har dette apparatet i ryggen, sier Stenberg.

Hun mener likevel at NRK kan ikke bruke sine egne promofolk til å jobbe ren kommersiell promo for artistene i perioder som ikke er knyttet til tv-sendinger.

— Det vil bli vanskelig å kombinere med et almennkringkasteroppdrag.

Betyr lite

— Når det er sagt, så synes jeg de har fått veldig mye ut av sin deltagelse, ikke minst internasjonalt. Det er en stor interesse for Mørland & Scarlett, sier hun.

Morten Thomassen, leder i den norske MGP-klubben, tror ikke at manglende medieomtale vil ha noen praktisk betydning for resultatet i kveld.

— Vi har hatt med land som har brukt 25 millioner kroner på promotering, og likevel røket ut i semifinalen. Jeg tror at de som skal stemme ikke aner hva den artisten de ser på har gjort av promotering i forkant. Det handler om de liker eller ikke liker låten, sier Thomassen.