KRISTIANSAND: — Å rekonstruere kristendomshistorien ut fra denne filmen, vil være som å rekonstruere Middelalderen fra «Ringenes Herre», sier Reidar Salvesen, førstelektor ved den frikirkelige høyskoleinstitusjonen Ansgarskolen.Sammen med Ragnhild Loch fra menighetsrådet i den katolske St. Ansgar kirke, samt ungdomskonsulent Erik Wessman fra Agder og Telemark bispedømme, har Salvesen fått en tidlig titt på filmen «Da Vinci-koden». Ingen av dem mener kristne har grunn til å styre klar av filmen.- Boka er fiksjon. At noen tar den som et argument i religionskritikk, det skjønner jeg ikke, men filmen er en åpning for diskusjon. Viktigere enn de konkrete fakta, så berører filmen religiøsitet og tro, understreker Wessman.- Som kristne har vi lite å frykte. Vi bør se på dette som en mulighet til å diskutere hva som er sant og hva tro er. Tilbake til kildene

— I menighetssammenheng kan filmen bety at folk nå blir interessert i å finne ut av ting som før har brydd dem midt på ryggen, sier Salvesen.- Det er positivt om filmen kan få folk til å gå tilbake til kildene, mener Ragnhild Loch.- Så vidt jeg vet har det aldri vært så fullt på katolsk forum som da vi hadde åpent møte om «Da Vinci-koden».Dan Browns bok har solgt rundt 40 millioner eksemplarer verden rundt. Det er et godt grunnlag for publikumstekke når filmen har norgespremière i dag. Vatikanet har oppfordret til boikott av «Da Vinci-koden», og i Kristiansand deler pinsemenigheten Jesushuset ut 33.000 eksemplarer av sin menighetsavis til byens husstander, med Da Vinci-dementier over seks sider. Men fremstillingene av fakta i fiksjonen, bekymrer ikke Fædrelandsvennens panel. Faktafeil

— En vet om en følger med litt at filmen er full av faktafeil, konstaterer Loch.- Men snakk om boikott av filmen blir helt feil. Da gir du den en legitimitet den ikke har, og det virker som om dette er noe å skjule. Jeg tror den katolske kirke har fått verre medfart i andre filmer.- Som forfatter må Dan Brown få lov til å legge premissene. Det at han legger påståtte fakta inn i boka er genialt som litterært grep, mener Wessman.- Han lanserer teorier som ikke er testet i vitenskapen, men åpner for synspunkter på hvordan kirken historisk har behandlet det kvinnelige, og for hva som er grunnleggende for troen. For det vi tror på er heller ikke bevist vitenskapelig.Deler av den katolske kirken får hard medfart i boka og filmen, men Loch lar ikke det gå inn over seg.- I likhet med mange andre katolikker som har gledet seg over boka, kan jeg ikke det. Men det er enkeltscener jeg reagerer på i filmen, for den viser ikke idealet. Kjærlighet står øverst for oss. Kan anbefales

Like fullt vil hun anbefale filmen.- Alle må kunne se dette, fastslår Loch.- Jeg forstår ikke bekymringen for at vår tro kan bli rokket ved av denne filmen. Vår tro kan ikke rokkes. Jeg har ikke noe problem med å anbefale «Da Vinci-koden».Som film, synes hun den var en skikkelig røverhistorie, og noe langdryg.- En del av faktafeilene vi finner i filmen, bryter opp handlingen. Men jeg synes den er moro, sier Wessman.- Og det var interessant at kirkekritikken var tonet ned fra boka.- Der tenker de nok profitt, sier Salvesen.- Det var en morsom og interessant film. Den sier svært lite om den historiske fremveksten av kristendommen, men mye om religiøsitet i dag.ingvill.dahl@fvn.no