LONDON: Den begynner som noe som ligner en hårfin strek og utvikler seg til en dyp slukt, meldte britiske medier mandag. «Shibboleth» henter navn fra en massakre som omtales i Det gamle testamente, og brukes om handlinger som viser en persons tilknytning til en bestemt gruppe.

– Jeg forsøker alltid å knytte mine arbeider til tragedier, fortalte Salcedo på en pressekonferanse mandag. Hennes «Shibboleth» skal offisielt være del av utstillingen på Tate Modern, som holder til i et gammelt varmekraftverk ved Themsen, fram til april neste år.

Men galleriets sjef Sir Nicholas Serota sa mandag at installasjonen nok bokstavelig talt er kommet for å bli. – Nå er det en sprekk, med tiden blir den et arr og det er noe vi og andre kunstnere må leve med, framholdt han.

Gulvet som nå prydes av Doris Salcedos installasjon er vant til påkjenninger. Det bar nemlig i sin tid turbinene i det kullfyrte kraftverket som ble bygd i 1947, sto i drift til 1981 og ble åpnet som galleri for samtidskunst i mai år 2000.