KRISTIANSAND: — Jeg har inntrykk av at Wergeland var en mann som fikk ting til å skje. De tingene han gjorde da han levde, viser at han var minst 100 år forut for sin tid, sier den kristiansandsbaserte kunstneren Tony Higginson.

Nå er han selv tidlig ute med å få ting til å skje. To måneder før Wergeland-jubileumsåret 2008 innledes, skaper Higginson et veggmaleri av dikteren i hans hjemby - og av hans hjemby.

— Etter en ukes intensiv jobbing for å finne essensen av Wergeland, hadde jeg mange tradisjonelle og «gammeldagse» portretter. Men det jeg endte med å gå for, var en sideidé om å skape Henrik Wergeland av blå, vertikale linjer, over et kart av Kristiansand - i røde, horisontale linjer, forklarer kunstmaleren.

Kunstersenteret

I samtale med Terje Dragseth kom han fram til at den nymalte sideveggen på Agder Kunstnersenter i Skippergata ville være ypperlig som lerret - og det var senterleder Linda Voreland enig i.

— Jeg leverte en skisse til Voreland som også styret ved Kunstersenteret likte, og deretter søkte jeg Kristiansand kommune. Vi valgte ikke veggen spesielt fordi den er rett ved kunstmuseet, men det er faktisk ikke så mange egnede vegger her i byen, sier Higginson.

Hver kveld denne uken har han trosset høydeskrekken sin, og besteget stillaset ved siden av assistentmaler Alf Solbakken, for å konkretisere kristiansandsdikteren.

Høydeskrekk

  • Jeg er livredd for høyder, og det er Alf også, men nå har kommunen lånt oss en lift, og det er mye bedre. I begynnelsen frøs jeg også veldig, men nå låner jeg en arktisk overlevelsesdrakt, røper han.

Ved utgangen av uka håper han at hele Kristiansand har fått plass på veggen. Rent praktisk gjøres dette ved at originalskissen projiseres på flaten og så males etter på frihånd.

  • Noen mener det er juks. Men det er jo min skisse, understreker Higginson smilende.

Så langt har alt gått sakte, men uten problemer. Tilbakemeldingene har vært gode.

Dimensjoner

. - Offentlige utsmykninger og veggmalerier gir mye til omgivelsene. Det blir en møteplass. Målet er å få til et samspill mellom de blå og de røde linjene, slik at det nærmest ser tredimensjonalt ut når folk går forbi, sier kunstneren.

Siden han liker å bryte regler. Også i kunsten, vil han at det blå skal tre fram fra det røde.

— Det er omtrent det første du lærer på kunstskole, at blå trekker seg tilbake og rødt kommer framover, men jeg vil ha det blå portrettet til å stige fram fra den røde byen, sier Higginson, som har tenkt nøye gjennom fargebruken: Kontrastene er valgt for å få fram Wergelands kompleksitet.

— Han var en idealist kunne tenke praktisk og få i gang ting, sier igangsetteren Higginson.

Neste uke skal finjusteringer, samt tekstutdrag fra dikteren og Dragseth, være ferdig.