Selv om Sverige har dobbelt så mange innbyggere som lille Norge, kjøper vi faktisk flere dvd-er enn våre naboer.

I første halvår 2007 hadde Norge en omsetning på en milliard i videomarkedet og dette er første gang nordmenns dvd-kjøp er størst i Norden.

Dette skriver bransjeorganisasjonen Film og kino i en pressemelding onsdag.

Unikt marked

Hele 8,9 millioner dvd-er ble solgt i Norge fra januar til juni i år. Det betyr at markedet er firedoblet siden 2003 da tallet lå på 2,2 millioner.

Det er markedsanalysebyrået GFK som legger tallene fram i en rapport om Norske videovaner.

– Det norske videomarkedet er helt unikt og den norske videobransjen er den mest profesjonelle i hele Europa, hevder videorådgiver Erik Zmuda i Film og kino i pressemeldingen.

– Mye av forklaringen ligger i at man har bygget opp sterke bransjeorganisasjoner som samarbeider godt med hverandre og at man har støtteordninger som gjør det mulig å gjennomføre viktige bransjetiltak som markedskampanjer.

Mindre ulovlig nedlastning?

Ikke overraksende er det gruppen 25-34 år som kjøper flest dvd-er, mens gruppen 16-24 år har en nedgang i dvd-kjøpet.

– Er det også en nedgang i ulovlig nedlastning, siden vi nå kjøper mer film?

– Det vet vi ikke med sikkerhet riktig ennå. For tiden har vi en undersøkelse gående på nedlastning av filmer og resultatet blir klart litt senere i desember. Men min følelse har alltid vært at vi laster ned marginalt her til lands, sier Erik Zmuda.

Kjøper mest på nett

Men det er ikke i butikkhyllene det går flest dvd-er. Nordmenn foretrekker internett eller postordre når de skal handle film og hele 25 prosent av kjøpene foregår på denne måten. Musikkforretninger kommer på en andreplass med 20,6 prosent av salget, men 15,6 prosent kjøper dvd-er i dagligvarebutikker.

Prisen på dvd har også gått ned det siste året. Mens du i fjor måtte betale 122 kroner i snitt for en dvd, ligger prisen nå på 110 kroner.

Men det er ikke bare kjøp som skiller Norge ut på dvd-markedet. Vi er også svært glad i å leie film.

– Vi har en økning så langt i år på fem prosent i leiemarkedet. Per november har vi leid filmer 17 millioner ganger i år, noe som tilsvarer en omsetning på en milliard, erklærer videorådgiver Zmuda.

Det betyr at samlet sett kan Norge ha kjøpt og leid dvd-er for 3 milliarder kroner i løpet av hele 2007. De ti mest kjøpte dvd-filmene pr 31. oktober 2007:

1. Casino Royale (204.428)

2. Happy Feet (151.669)

3. Over hekken (132.143)

4. Spiderman 3 (131.313)

5. Slipp Jimmy Fri (127.287)

6. Die Hard 4.0 (126.096)

7. The Departed (115.380)

8. Fritt Vilt (108.237)

9. Borat (99.920)

10. Olsenbanden jr. Sølvgruvens hemmelighet (86.823)