**Dobbelutstilling Skjerve/Igland
HEIDI KENNEDY SKJERVE OG ELIN IGLAND
Agder Kunstsenter
01. — 24.04.16**
Kennedy Skjerve har i ulike prosjekter utforsket og utviklet enkle, gjentagende former. Utrykket har et slektskap til minimalisme, men henter også inspirasjon fra tekstil og folkekunst. De ti tusjtegningene har tittelen Parallell I - X.
Alle har samme avlange format, komposisjon og teknikk. Bildene er laget på kartong, tegnet med tusj. De tynne strekene er tegnet tett i tett med linjal og er enten horisontal eller vertikale. Slik minner de om vev. Skraveringen som dannes avgjør fargene. Noen steder er det som om det er tegnet på et ruglete underlag, noe som forsterker koblingen til tekstil.
Bildene er vakre og enkle, de går hovedsakelig i farger fra rødt til blått, og med nok så likt hovedmønster. Variasjonene bestemmes av hvilke farger som er valgt i utgangspunktet. Reglene er altså like strenge som i tradisjonell vev. I motsetning til det man skulle tro gir det strenge oppsettet en stor frihet for betrakterens blikk. Ettersom det ikke er noe motiv i vanlig forstand, blir det naturlig å la blikk og tanker gli fritt. Resultatet er upretensiøst og sjenerøst, med en stille intensitet som på en eller annen måte oppleves feministisk.
Elin Igland viser fire fritthengende arbeider. I det første rommet Infinite Structures. Lakserøde bunter av nylon går gjennom tre vevde felter hvor renningen er av svart ull. Symmetrien i arbeidet fører tankene hen på kjoler eller draperier. Det abstrakte formspråket gjør at tankene kan gå i mange retninger, og verket er svært vakkert. I det neste rommet er det tre arbeider som også bruker kontrasten mellom den svarte ullen og den løsere nylontrådene som er vevd inn i og gjennom den svarte veven. To svarte ullvever henger
parallelt eller vinklerett på hverandre det gule løse tekstilene går gjennom veven slik at de bindes sammen. Floting Fridge I — III. Men her fungerer det ikke så åpent, det blir litt som en tenkt formøvelse.Utstillingen er fint montert, men Skjerves bilder er dessverre montert bak glass. Dagslyset og at de knapt er kunstig belyst, gjør dem svært vanskelige å se.