Handlingen i romanen starter i nåtid med at den unge kvinnen oppsøker en skulptør for å stå modell. Hun har bind for øynene fordi det er mindre skremmende ikke å møte blikket til den hun kler seg naken for. Og på grunn av denne avstanden kan hun la tankene vandre fritt gjennom ting hun ikke har stoppet ved før.

Hun og søsteren Liv ble i barndommen plassert hos besteforeldrene av en mor som ikke var i stand til å ha omsorgen for dem. Hos mormor og morfar på landet opplevde de både kalde vinterdager med snø, kakebaking og julepynting og idylliske sommerstemninger med blomster, urtehage og bærbusker til å gjemme seg under. Der ligger barnet Ingrid ofte i skjul og iakttar de voksnes virksomhet. Damer på besøk, klirrende kaffekopper, latter.

Men noe lurer i krokene, gjemmer seg bak ordene. Langsomt smuldrer den barnlige uskylden bort; noe vondt har kommet inn i søstrenes liv.

Linda Gabrielsen har brukt vidvinkel på et vanskelig tema. Hun fører leseren med seg inn i en motsetningsfylt verden. Med kyndighet og nennsom penn tegner hun et allsidig bilde av en overgriper, en skjønnhetselskende snill og barnekjær mann, samtidig som hun ettertrykkelig belyser de ubotelige psykiske senskadene han har påført begge ofrene.

Romanen er delt inn i ti deler. Ordene som markerer hvert kapittel utgjør til sammen en setning: Alle historier begynner et sted midt inni en annen historie.

Dette er en god debut.

Hannelore W. Langstrøm

BOK

Kongen befaler

Forfatter: Linda Gabrielsen

Roman

Forlag: Aschehoug